Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Mám tchýni, které je 83 let. Počátkem října ji volala nějaká paní, zda si nechce aktivovat balíček FREE O2. Protože volá tchýně poměrně málo, používá kreditní systém. 300,- Kč ji vystačí tak na dva až tři měsíce, někdy i déle. Tvrdí mi, že během zmiňovaného telefonátu zmíněnou nabídku odmítla. Přiznám se, že jsem ji příliš nevěřil. Z účtu se ji začaly odečítat pravidelné částky. Tak jsem s ní byl dnes v středisku pro zákazníky O2 ve Vyškově. Tam mi potvrdili, že má aktivovanou službu FREE O2 na základě čehož ji každý týden srážejí 59,- Kč jako předplatné služby. Samozřejmě jsem okamžitě požádal o deaktivaci služby a bylo mi vyhověno. Při rozhovoru s pracovníkem O2 jsem obdržel informaci, že zmiňovaná služba může být aktivována pouze souhlasnou SMS zprávou. A tady už jsem tušil, že něco není v pořádku. Moje tchýně totiž neumí posílat SMS zprávy, tudíž žádný souhlas tohoto typu nemohla poskytnout.
Takže paní, která ji volala, musela tuto službu bez jejího vědomí aktivovat ! Nevím jak to udělala, ale jiné vysvětlení nemám. Nejde mi o peníze (za tu dobu se jedná o asi 12x59,- Kč). Jde mi o princip, jak si toto může kdokoliv dovolit ???
na číslo využívající kredit byla bez souhlasu majitele aktivována služba FREE O2
Prověřit danou skutečnost, případně doložit na základě čeho byla služba aktivována. Přijmout opatření, aby se to neopakovalo. Jako určitou satisfakci možná poskytnutí kreditu na uvedené číslo bez potvrzování. Žádné kódy pro odměnu za nabití kreditu atp.
|
Tweet |
Nesouhlasí-li spotřebitel s vyúčtováním služeb, je třeba uplatnit reklamaci. Reklamaci na vyúčtování ceny je spotřebitel oprávněna uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu. Společnost je povinna vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení reklamace. Doručení vyřízení reklamace musí být provedeno prokazatelným způsobem.
V případě, že společnost reklamaci zamítla, může se spotřebitel do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.
Dobrý den,
záležitost jsem kontroloval. Zjistil jsem, že balíček samotný byl aktivovaný 12. 7. 2018 na základě výběru výhody po dobití na portálu www.odmenazadobiti.cz, kde jsou rovněž uvedeny veškeré podmínky pro využití služby. Také zde uvádíme, jakým způsobem se bude služba účtovat po konci zvýhodněného období. V souvislosti s telefonickým hovorem balíček aktivovaný nebyl.
V tomto případě tak rozhodně už není nic třeba potvrzovat SMS zprávou, funguje to pouze tím způsobem, že po dobití dorazí kód v SMS, který se zadá právě na webu výhod.
Služba tak byla vedena zcela dle podmínek služby, chybu v aktivaci jsem nedohledal.
S pozdravem
Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2
Dobrý den,
podle regulí je zřejmě všechno v pořádku. Marketingový trik(podvod), při kterém se nabízí služba jako výhra s automatickým opakováním zpoplatněna navíc inkasem na základě nějaké SMS, považuji za nekalou praktiku, na kterou již naletělo spousta lidí. Že je nutno tuto službu vypovědět to se už příliš neakcentuje tím spíše, že se jedná o relativně malé částky, kterých si mnohdy zákazník ani nevšimne. Opravdu vynikající odměna za dobití ! O další důvod víc změnit operátora.
Popis výhry na portálu odmenazadobiti.cz :
"Jednorázový balíček 30 minut za 60 Kč na 7 dní
Jednorázový balíček 30 minut za 60 Kč na 7 dní
Jako odměnu za vaše dobití můžete získat Jednorázový balíček 30 minut za 60 Kč na 7 dní.
S tímto balíčkem voláte jen za 2 Kč za minutu!
Balíček 30 minut za 60 Kč na 7 dní platí do všech sítí a na pevné linky na území České republiky.
O aktivaci odměny bude výherce informován pomocí SMS zprávy odeslané na číslo dobití. Odměnu čerpá po obdržení zprávy a platí následujících 7 dní nebo do vyčerpání volných minut balíčku. Po aktivaci balíčku je z kreditu čísla dobití odečten kredit 60 Kč. "
Zajímavá je zejména věta: "Odměnu čerpá po obdržení zprávy a platí následujících 7 dní nebo do vyčerpání volných minut balíčku." Chybí mi tam upřesnění "...podle toho co nastane dřív !!!" Z Vaši formulace bych mohl nabýt přesvědčení, že další balíček bude aktivován až poté co vyčerpám 30 minut bez ohledu na dobu, za kterou tak učiním. A o nutnosti deaktivaci ani slovo.
Závěr:
Vše zde popsáno jsou pouze moje dedukce. Paní o které je řeč má 83 roků. Co a jak dělala před půl rokem to už se nikdy nedovím. Má přístup k Internetu a pravidelně si podle potřeby dobíjí kredit. Nevylučuji proto, že mohla "výherní kód O2" někam zadat a odklikat všechny souhlasy potřebné k aktivaci služby. Na celé věci mi není jasná jedna věc. Jak to, že se ji začal "ztrácet kredit" až koncem kalendářního roku, když Guru pro Social Media, O2 tvrdí, že byla služba aktivována již 12.7.2018? Navíc se jí již ke konci roku strhávaly částky automaticky jednou týdně. Přišla pouze SMS o aktivaci služby. Že ji bylo z kreditu odečteno 60,- Kč ani slovo! Že je nutno službu v případě nevyužívání deaktivovat rovněž ani slovo! Takže jak to tedy je? Přeji společnosti O2 co nejvíce lidí, kteří naletí na její marketingové triky.
Milan Takáč
Z prostudování informací o službě na webu odmenazadobiti.cz nám není zcela jasné, jak může u odměny docházet k opakovanému srážení částky.
ÚPLNÁ PRAVIDLA PROGRAMU „ODMĚNA ZA DOBITÍ“, která jsou na stránkách dostupná, nazývají danou odměnu následujícím způsobem: "Jednorázový balíček 30 min za 60 Kč na 7 dní" a uvádějí k němu následující: "Balíček 30 minut za 60 Kč platí do všech sítí a na pevné linky na území České republiky. O aktivaci odměny je výherce informován pomocí SMS. Odměnu čerpá ihned po obdržení zprávy a platí následujících 7 dní nebo do vyčerpání jednotek podle toho, k čemu dojde dříve. Po aktivaci balíčku je odečten kredit 60 Kč. Pokud nemá výherce dostatečný kredit pro aktivaci, bude mu odměna nahrána automaticky při příštím dobití. Balíček se účtuje po minutě pro všechny tarify včetně tarifu NADLOUHO."
Už z toho, že má služba v názvu "jednorázový" plyne, že služba bude poskytnuta ve stylu "jednou a dost". Další popis služby také případnou opakovanou aktivaci služby nijak neuvádí. Dovolíme si k tomu také podotknout, že ujednání o automatickém prodlužování smlouvy v situaci, kdy je uvedeno pouze v obchodních podmínkách, by bylo nutné vyhodnotit jako tzv. překvapivé ujednání dle § 1753 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a to také ve světle stanoviska občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu ČR ze dne 11. 12. 2013 se sp. zn. Cpjn 200/2013. Zde však opakované prodlužování nevyplývá ani z podmínek.
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost reagovat.
Zde jsou probírány dva rozdílné balíčky - jednorázový balíček minut, který aktuálně v programu Odměny za dobití nabízíme, a balíček FREE O2 nabízející neomezené volání na čísla O2 za 59 Kč na týden, který jednorázový není.
Tento balíček je na čísle účtovaný od července od okamžiku jeho aktivace a také je využívaný. Balíček je opakovaný s obnovou každý týden v případě, že je na čísle dostatečná výše kreditu.
O každé placené obnově informujeme vždy SMS zprávou, těchto zpráv na číslo dorazilo od loňského července už nespočet. Určitě tak bylo možné na základě této zprávy se na nás kdykoliv obrátit a balíček zrušit.
S pozdravem
Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2
Takže si to vezmeme pěkně popořádku. V prosinci roku 2018 za mnou přišla tchýně, že má problémy s nevysvětlitelným úbytkem peněz na svém kreditu. Řekla mi, že ji občas chodí zprávy o aktivaci balíčku, který si vědomě neobjednala. Požádal jsem ji ať to dál sleduje. Před Vánoci si dobila kredit o 300,- Kč a provolala maximálně 15 minut hovoru. V lednu měla zůstatek na kreditu 6,- Kč. Šli jsme proto spolu do kontaktního střediska O2, kde nám bylo sděleno, že paní má od 4.10.2018 aktivován balíček FREE O2. Na naši žádost byla tato služba deaktivována. Na dotaz "Jak lze tuto službu aktivovat?" nám bylo sděleno, že službu lze aktivovat pouze aktivním souhlasem pomoci SMS. Podle sdělení pana Miroslava Trčku Guru pro Social Media, O2 ze dne 23.1.2019 byla tato služba aktivována 12.7.2018 na základě výběru výhody po dobití na portálu www.odmenazadobiti.cz. (Pozn. Pěkně děkuji za takovou odměnu za dobití.) Při další odpovědi 24.1.2019 uvádí cituji: "Tento balíček je na čísle účtovaný od července od okamžiku jeho aktivace a také je využívaný. Balíček je opakovaný s obnovou každý týden v případě, že je na čísle dostatečná výše kreditu."
Z toho dovozuji, že O2 si vždy počkala, až si uživatelka nabila kredit na 300,- Kč (to je obvyklá částka na kterou si tchýně kredit nabíjí) a pak začala posílat klientce SMS zprávy a vesele si brát s jejího účtu 59,- Kč týdně až do vyčerpání kreditu. Klientka si občas zavolá v domnění že volá ze svého kreditu a ona vlastně čerpá fantasticky výhodný tarif - z pohledu O2 službu využívá !!!! A ona se zatím nestačí divit, jak draze volá. A znovu se čeká, až se kredit dobije a tak pořád dokola, až si toho konečně dotyčná všimne.
Dva rozpory: Pan Trčka tvrdí, že je služba aktivována od 12.7.2018, pracovník kontaktního střediska tvrdí že od 4.10.2018. Podle pana Trčku byla aktivována na základě výběru výhody po dobití na portálu www.odmenazadobiti.cz, podle pracovníka kontaktního střediska byla aktivována 4.10.2018 a k její aktivaci je nutný aktivní souhlas prostřednictvím SMS. Ten rozpor je sice přinejmenším podivný, ale podstata problému je jinde. Pokud dám za pravdu p.Trčkovi tak mi z toho vychází, že starší člověk si vybere svoji "odměnu za dobití" a přitom nějakým záhadným způsobem aktivuje balíček FREE O2, který jej fakticky okrádá !!! Pokud budu věřit pracovníku kontaktního střediska, tak musela být nějakým způsobem služba aktivována bez vědomého souhlasu uživatele.
Za předchozí nepřesnou komunikaci se omlouváme. V případě balíčku FREE O2 je v podmínkách na webu odmenazadobiti.cz uvedeno: "O aktivaci odměny je výherce informován pomocí SMS. Odměnu čerpá ihned po obdržení zprávy a platí následujících 7 dní. Za týden se balíček obnoví za standardní cenu 59 Kč. Nastavení obnovy balíčku si můžete změnit v samoobsluze Moje O2. Detailní podmínky balíčku naleznete v Ceníku „O2 Mobilní hlasová služba - O2 Mobilní internetové připojení - Předplacené služby“."
Automatická obnova plyne i z popisu mimo podmínky, a pokud je uvedena i v okamžiku, kdy uživatel zadá kód a volí si odměnu a v příchozích SMS zprávách ohledně služby, a to včetně ceny za časový úsek, potom je rozsah poskytovaných informací dostatečný.
Z popisu služby dále plyne, že služba je na portálu aktivována zadáním kódu a její aktivaci potvrzuje příchozí SMS. Službu je dle informací na webu O2 mimo program "Odměna za dobití" možné aktivovat a deaktivovat prostřednictvím SMS nebo rozhraní Moje O2. Pokud došlo k aktivaci prostřednictvím programu "Odměna za dobití" a informace byly poskytnuty v popsaném rozsahu, potom z našeho úhlu pohledu nelze na straně společnosti shledat porušení informační povinnosti. Pochopitelně záleží také na formě a zobrazení poskytnutých informací.
Zarážející však je to, že dva pracovníci s přístupem do interního systému O2 uvedli odlišné informace o aktivaci balíčku FREE O2. V tomto směru by bylo vhodné věc vyjasnit.
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost reagovat.
Rozdílně podané informace musí být pouze nějakým nedorozuměním - pracovník na pobočce se mohl přehlédnout a sdělit vám údaje týkající se jiného balíčku, to si ale netroufnu odhadovat. V každém případě se omlouvám, pokud vám na prodejně bylo sděleno něco jiného.
Balíček je jinak platný tak dlouho, dokud nedojde k jeho zrušení. Po dobití se opět jeho platnost prodloužila. Jak už jsem zmínil, na kteroukoliv z informačních SMS zpráv bylo možné reagovat a balíček zrušit.
V programu Odměny za dobití totiž nebývají pouze balíčky zdarma, ale i zajímavé varianty volných jednotek za zvýhodněnou cenu (třeba s 50% slevou). U nich jsou pak vždy uvedené podmínky o tom, zda a jakým způsobem bude služba aktivní po skončení předplaceného období.
S pozdravem
Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2
Znovu jsem probral celou situaci s tchýni. Že jí začaly ubývat peníze z kreditu si všimla poprvé v říjnu 2018. Nevěnovala tomu příliš velkou pozornost protože volala víc než obvykle. V listopadu už ji to začalo být divné a v prosinci se mi svěřila. To vše nasvědčuje naši domněnce, že byla služba aktivována neoprávněně nebo minimálně nevědomě. Rozcházíme se však výrazně v datu aktivaci služby. Je to tvrzení proti tvrzení, které bohužel nemůžeme doložit. Já více věřím pracovníku kontaktního střediska, který neměl žádný důvod podávat nepravdivé nebo zkreslené informace. My jsme mu sdělily telefonní číslo a on nám potvrdil, že je na uvedeném čísle od 4.10.2018 aktivována služba FREE O2. Jeho přístup byl profesionální. Doufám, že zato nebude náležitě "odměněn". Snažil se získat všechny dostupné informace k danému problému a vše nám také sdělil. O žádném červenci nepadlo ani slovo!!! Oproti tomu pan Trčka je zřejmě vycvičen nereagovat na věcné připomínky a za každou cenu obhajovat chlebodárce. Zákazník si může všechno nastavit sám tam a tam. Vše je srozumitelně popsáno, takže to není náš problém. Ale co když je tomu zákazníkovi 83 let a není prostě zběhlý ve vyhledávání služby Moje O2 a nastavovat si tam nějaké parametry? Četl jsem si podmínky k uvedené službě. Hned na druhém místě je uvedeno "•balíček FREE vám každý týden obnovíme, takže se nemusíte o nic starat; a další bod •vyzkoušejte si neomezené volání třeba na týden, balíček můžete kdykoliv zrušit" Formulace posledního bodu by měla být i pro méně chápavé přesnější:"vyzkoušejte si neomezené volání třeba na týden, pokud nechcete dále balíček využívat, musíte ho zrušit" Starší člověk si to vyzkouší na týden s ujištěním, že se nemusí o nic starat, ale už mu nedojde, že, pokud něco neudělá, každý týden přichází o 59,- Kč a je jedno jestli volá nebo ne. A na to co četl při aktivaci služby před týdnem už dávno zapomněl. Odměna je podle uvažování lidí starší generace (70+) jednorázová. Já jsem si dobila kredit a po splnění určitých podmínek (zadání kódu a telefonního čísla) jsem si vybrala možnost týden volání do sítě O2 zdarma. Proto si myslím, že nabídka FREE O2 zařazena mezi odměny za dobití v této podobě je minimálně pokus o manipulaci zákazníka s cílem jej obelstít. Říkal jsem hned v prvním příspěvku, že mi nejde o peníze. Jde mi o princip! Pozastavuji se nad jednáním některých zaměstnanců O2 (nebo spolupracujících osob, nevím jak to máte nastavené, nicméně jednají jménem O2)k potencionálním klientům. Teď mám na mysli paní na telefonu. Předpokládám, že musí svoji činnost nějak dokladovat. A pokud není dohledatelný záznam telefonního hovoru z počátku října 2018, tak se dál nemáme o čem bavit. Moje tchýně je přesvědčena, že byla podvedena. Zařekla se, že už nikdy na žádné nabídky odměn za dobití prostě reagovat nebude. Jenom od počátku letošního roku již obdržela dvě! A já s ní souhlasím. Nic na tom nemění možnost, že si službu FREE O2 aktivovala sama zadáním kódu odměny za dobití v přesvědčení, že je to odměna. dTest už nechci dále zatěžovat, přesto bych rád slyšel spíše obyčejný lidský postoj. Předejte prosím moje stanovisku panu Trčkovi a pokud mu ještě zbylo alespoň kousek slušnosti v těle musí uznat oprávněnost našeho rozhořčení nad současnými praktikami obchodníků, v konkrétním případě O2, na které si ve svém věku nemíníme zvykat. Jediná obrana je prostě na žádné nabídky, byť by mohly být oboustranně prospěšné, prostě nereagovat.
Spotřebitel může u operátora uplatnit reklamaci vyúčtování služby ještě písemně. Reklamaci je možné uplatnit dle § 64 odst. 8 zák. č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, nejpozději do 2 měsíců od poskytnutí služby. V návaznosti na negativní vyřízení reklamace či její nevyřízení se lze obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou (viz naše úvodní vyjádření). Na uvedený úřad se lze obrátit rovněž při podezření z užití nekalých obchodních praktik.
Nevyužívat nabídky operátorů je zcela legitimní a v situaci, kdy spotřebitelka či spotřebitel nejsou spokojeni s tím, jak jsou nastaveny, je takový přístup nanejvýš rozumný.
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj reagovat.
Ještě jednou děkuji za zprávu.
Předem chci jen sdělit, že je v mém nejlepším zájmu vás informovat o stavu na čísle přesně tak, jak u nás v systému vidím. Nemám důvod vám psát informace jiné, zvlášť v tom smyslu, že od července tím pádem byla služba účtovaná déle, tím pádem bych vědomě situaci dělal o něco horší.
Z formulace, kterou na webu uvádíme, skutečně nevidím nic závadného. Obnova balíčku je zmíněná, stejně tak je zde uvedeno, že jej jde kdykoliv odhlásit. Obojí platí. V případě, kdy by si to náhodou kdokoliv vyložil po svém, pak další zpráva s informací o účtování musí majitele "trknout".
Jestli nemáte (nebo vaše tchýně) zájem o využívání programu Odměny za dobití na vašem čísle, můžete z čísla odeslat SMS ve tvaru STOP na číslo 99962147. Po dobití vám už další zprávy s kódy chodit nebudou.
S pozdravem
Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2
Hodnocení:
Komentář: Vše co jsem chtěl říct jsem řekl. Dlouhodobé zkušenosti mí velí být neustále ve střehu před marketingovými triky společností spoléhajících na nepozornost spotřebitelů. Nelíbí se mi tento systém a snad se to jednou někomu podaří změnit.