Počet nahlášených stížností: | 28 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Byli jsme 21.1.2019 kontaktováni firmou X energie s.r.o. s tím, že dle Přihlášky, již jsme se zástupcem firmy Česká aukční energetická podepsali 3.1.2019, jsme povinni k výše zmíněné společnosti přestoupit poté, co vyprší smlouva s naším dosavadním dodavatelem energií.
Při osobním projednávání a před podpisem Přihlášky jsme byli - po dotazu, zda je případný přechod k jinému dodavateli povinný - ubezpečeni, že jde o službu, která nemá povinné následování, ale má sloužit k informování o nejvýhodnějším dodavateli energií.
2) Před podpisem Přihlášky jsme nebyli informováni o tom, že pokud nepodepíšeme smlouvu s vysoutěženou firmou, budeme sankcionováni. Vzhledem k časové tísni (pozdní odpoledne, navíc manželka nemocná) jsme nebyli schopni před podpisem Přihlášky přečíst celý text.
Tento způsob informování považujeme za nedostatečný, zavádějící - a nás, jakožto zákazníky, poškozující.
Na naši snahu o odstoupení (dopis ze dne 23.1.2019) firma reagovala zasláním faktury na zaplacení sankcí.
Zrušení smlouvy bez jakýchkoli sankcí,výmaz osobních údajů z databáze
|
Tweet |
Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Jestliže strana podepisující přihlášku vůbec nevěděla, jakou listinu podepisuje, resp. se domnívala, že podepisuje listinu jinou, mohlo by se jednat až o zdánlivé právní jednání pro nedostatek vůle dle § 551 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Dozor nad dodržováním pravidel ochrany spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušila svou zákonnou povinnost, má možnost obrátit se s podnětem k tomuto úřadu. Více o podání na www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.
Dle ustanovení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb., energetického zákona, má spotřebitel právo vypovědět smlouvu o dodávkách energií bez sankce až do patnácti dnů po zahájení dodávek energií, jestliže tato smlouva byla uzavřena při podomním prodeji či na dálku (například po telefonu).
Společnost nás požádala o možnost vyjádřit se ke stížnosti dodatečně. Stížnost proto znovu otevíráme a přeřazujeme na společnost, aby měla možnost reagovat.
Dobrý den,
pokud se dobře dívám, odběrné místo je konkrétně vedeno na paní Lapáčkovou, se kterou byla uzavřena smlouva
dne 3.1.2019.
Tato smlouva byla uzavřena na základě návštěvy naším obchodním zástupcem, který byl na adresu odběrného místa vyslán z důvodu toho, že byla naší telefonní operátorce odsouhlasena schůzka zákazníkem. Tedy zákazník odsouhlasil návštěvu obchodního zástupce za účelem zajištění slev na energiích.
Jelikož jsme do 14ti dnů(zákonná lhůta pro odstoupení) ode dne sepsání přihlášky neobdrželi žádné informace o tom, že s celým procesem změny dodavatele zákazník nesouhlasí, byl naší společností zajištěn nový dodavatel a to X - Energie, kdy jsme na adresu zákazníka dne 17.12019 o tomto výsledku zaslali vyrozumění.
Zákazníkovi bylo vše vysvětleno, byla zanechána kopie přihlášky, kterou si během 14ti denní zákonné lhůty k odstoupení mohl důkladně prostudovat, popř. pokud by nesouhlasil s podmínkami, mohl odstoupit. Jelikož tak neučil, proběhlo výběrové řízení, kdy byl vybrán nový dodavatel, který zákazníka 21.1.2019 kontaktoval, aby provedl takzvaný verifikační hovor. Tento verifikační hovor zákazník nepotvrdil. Z tohoto důvodu byl informován konkrétní obchodní zástupce o tomto případě, kdy nás informoval že vše bylo na schůzce sděleno, byla zanechána kopie přihlášky s doplňujícími informacemi. Požádal nás tedy o zrušení smlouvy se sankčním poplatkem z důvodu nákladů řízení, kdy naše společnost vyhověla a na této úhradě za zmaření procesu trvá.Následně bylo přijato i písemné odstoupení po 14ti denní zákonné lhůtě, které jsme akceptovali.
Jsme si vědomi toho, že jsme si měli celou Přihlášku přečíst přinejmenším co nejdřív poté, co jsme ji podepsali. Nicméně na náš dotaz během jednání s obchodním zástupcem nám bylo jasně řečeno, že nejde o povinnost k přestupu k jinému dodavateli, ale že jde o informování o cenách energií u jednotlivých dodavatelů, z nichž si můžeme vybrat pro nás nejvhodnějšího dodavatele. Poté, co jsme se svou výhradou kontaktovali firmu Česká aukční energetická, nám byla zaslána faktura k zaplacení sankce za odstoupení po stanovené lhůtě. Tuto sankci jsme zaplatili, a z naší strany tak finanční vypořádání považujeme za skončené.
Přesto se domníváme, že popsaný způsob podomního obchodu je (podobně jako v našem případě) neférový a vůči občanům nesolidní.
Toť vše, dále se o našem případu nebudeme vyjadřovat.
Dobrý den,
paní Lapáčková byla informována, že se jedná o zajištění slevy u nového dodavatele, přesně tak, jak je uvedeno i na kopii přihlášky, která Vám byla ponechána. Vaše právo na odstoupení do 14ti dnů, jak udává zákon Vám nikdo neodepřel, mohli jste této lhůty využít.
Paní Lapáčková byla informována, jak při prvním telefonním kontaktu, tak i při osobní schůzce s obchodním zástupcem.
Nám jako společnosti se může také jevit jako nesolidní Vaše jednání, kdy jste byli informováni a to dostatečně, proběhlo výběrové řízení, sankční poplatek byl Vámi uhrazen, jelikož jste si byli vědomi své chyby a přesto hledáte komplikace tam, kde opravdu nejsou.
Tímto Vám děkujeme za Váš čas a tuto záležitost uzavíráme.
Hodnocení: