Počet nahlášených stížností: | 254 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 19 |
Dne 29.1.2019 jsem se v prodejně Datart v OC Futurum v Hradci Králové pokusil o expresní výměnu sluchátek, za kterou jsem si připlatil. K mému překvapení mi bylo řečeno, že odlepování se obalu kolem konektoru a následná porucha sluchátek je mechanickým poskozenim, a proto nemám na výměnu nárok.
Když jsem se snažil zaměstnanci vysvětlit, že problémy se objevili s odlepováním obalu, bylo mi řečeno, že k tomu došlo ohýbáním, ba dokonce zaznělo slovo lámání. Tedy mě defacto nařknul z úmyslného poškození.
Při sepisování reklamace a po upozornění, aby dotčený konektor zaměstnanec více neohýbal, se zaměstnanec zřejmě urazil a řekl, že moji reklamaci nepřijme. Na to si zavolal vedoucí, která mi neustále skákala do řeči a začala mi vkládat do úst, že jsem daného zaměstnance nařknul z dalšího poškozování. To jsem odmítl a snažil se získat informace, co je tedy předmětem dané expresní výměny. Paní vedoucí mi však neustále skákala do řeči a nenechala mě domluvit. Když jsem pak zvýšil hlas, a dožadoval se možnosti se vyjádřit, bylo mi řečeno, že mou žádost nepřijímá a abych opustil prodejnu.
Tohle jednani opravdu nemá obdoby. Pochopitelně pro průběh jednání nemám žádný důkaz, protože mi nebylo povoleno pořízení audio záznamu jednání.
House of Marley Smile Jamaica One
Ideálním řešením by byla výměna daných sluchátek a omluva ze strany zaměstnance a vedoucího prodejny, kteří se mnou jednali povýšeně, ba až arogantně.
Dalším řešením je důkladné prošetření této pochybné akce expresní výměny, na kterou mají zřejmě nárok jen vybraní jedinci, a to včetně jejích podmínek. Za současné praxe, kdy jsem se do podobné situace dostal již podruhé a kdy prodejce může defacto veškerou závadu svést na mechanické poškození nebo opotřebení, se obávám, že se jedná jen o sprosté tahání peněz z lidí, kteří naivně věří v poskytnutí služeb smluvených.
|
Tweet |
Služba Blesková výměna je možností, která je nad rámec zákonné odpovědnosti za vady a řídí se smluvními podmínkami. Dle bodu 6 podmínek služby Blesková výměna "nárok na službu Bleskové výměny nemůže být uznán v případech, jako je vada výrobku způsobená neodbornou manipulací zákazníka nebo třetí osoby s výrobkem nebo neoprávněným zásahem do výrobku zákazníkem nebo třetí osobou, a to zvláště je-li vada způsobena v důsledku mechanického poškození výrobku,..." (https://www.datart.cz/public/b0/b/67/213178_509462_Podminky_BV.pdf)
V daném případě tedy záleží, zda byla vada způsobena mechanicky či nikoliv. Dle podmínek služby je v případě neoprávněného neposkytnutí a/nebo vadného poskytnutí služby Blesková výměna ze strany DATARTu, je zákazník oprávněn toto neoprávněné neposkytnutí a/nebo vadné poskytnutí služby Blesková výměna reklamovat v rámci reklamačního řízení.
Spotřebitel může uplatnit reklamaci i dle zákonné úpravy. V takovém případě má prodávající na vyřízení reklamace 30 dnů. Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná již při převzetí. Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.