Počet nahlášených stížností: | 12 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Na parkovišti jsem při braní bundy z vozu uhodil dveřmi do vozidla stojícího vedle. Tím jsem mu odštípl lak.
Tuto škodu jsem nahlásil a dodal požadované podklady pojišťovně, u které mám pojištění běžné občanské odpovědnosti.
Pojišťovna věc však uzavřela s tím, že škoda vznikla provozem vozidla, na což je ve smlouvě výluka. Vozidlo ale v tu dobu nikdo neprovozoval. Bylo zaparkované, nenastartované a já pouze otevřel dveře.
Na pojišťovně kde má škodící vozidlo POV mi zase řekli, že škoda nebyla způsobena provozem a proto nebudou plnit.
Pojištění běžné občanské odpovědnosti
Plnění škody poškozenému
|
Tweet |
Výkladem pojmu "provoz vozidla" s v minulosti již zabýval Nejvvyšší soud ČR tak i Soudní dvůr EU. Nejvyšší soud ČR v rozsudku sp. zn. 25 Cdo 3925/2013 uvádí: "O provoz jde (i) v případě pouhé přípravy k jízdě, bezprostředních úkonů po ukončení jízdy, uvedení motoru do chodu v garáži, jakož i v případě samovolného pohybu vozidla bez současného uvedení jeho motoru do chodu." Rozsudek Soudního dvora EU ve věci C‑162/13 říká: „provoz vozidel“ obsažený v tomto ustanovení vztahuje na jakékoliv použití vozidla, které odpovídá jeho obvyklé funkci."
Ve světle rozhodovací praxe předložila Evropská komise návrh nového znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/103/ES o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění, ve kterém uvádí návrh ustanovení článku 1a Směrnice: „provozem vozidla“ jakékoli použití takového vozidla, obvykle určeného k tomu, aby sloužilo jako dopravní prostředek, které odpovídá jeho obvyklé funkci, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je motorové vozidlo provozováno, a na to, zda vozidlo stojí, nebo je v pohybu;“
Jak vyplývá z výše uvedené rozhodovací praxe, pojem "provoz vozidla" je třeba vykládat v širším smyslu než je pouze jízda s uvedeným motorem v chodu. Do "provozu vozidla" patří jakékoliv použití vozidla, které odpovídá jeho obvyklé funkci, tedy i např. vystupování z vozu, čí otevírání dveří za účelem uskladnění či vyjmutí jiných věcí.
Z výše uvedených důvodů dovozujeme, že se v dané situaci jednalo o provoz vozidla a na případné vzniklé škodné události je třeba uplatňovat právní úpravu zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Tedy, škodnou událost je třeba vztahovat pod povinné pojištění (povinné ručení) a nikoliv pod pojištění občanské odpovědnosti (je-li ve výlukách z pojištění uveden provoz vozidla).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.