Počet nahlášených stížností: | 789 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 9 |
Dobrý den,
opakovaně se v různých prodejnách setkávám s tím, že je zelenina zabalená v igelitu, je orosená (zapařená) a při lepším pohledu je vidět, že je na ní plíseň. Typicky se jedná o mrkev (plíseň na koncích), brokolici, avokáda (plíseň u stopky).
Snažila jsem se na to upornit obsluhu a také jsem psala e-mail do Lidlu - bez výsledku.
v igelitu balená brokolice, mrkev a další zelenina
Balit zeleninu jinak, do prodyšných obalů, např. síťky.
|
Tweet |
Podle § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen "ZOS") je prodávající povinen prodávat výrobky v předepsané nebo schválené jakosti. Není-li jakost předepsána, v jakosti obvyklé. To znamená, že prodávající musí nabízet čerstvé ovoce a zeleninu. Ovoce ani zelenina samozřejmě nesmí být zkažená nebo plesnivá.
Tato povinnost prodejce vyplývá i z ustanovení § 2161 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Prodávající musí kupujícímu odevzdat předmět koupě v ujednané jakosti. Ovoce a zelenina tedy musí být vhodná ke konzumaci, tj. bez plísní apod. Není-li tomu tak, může spotřebitelka žádat nápravu.
Dohled nad jakostí ovoce a zeleniny provádí podle ustanovení § 23 ZOS Státní zemědělská a potravinářská inspekce (dále jen "SZPI"). Pokud má spotřebitelka důvodné podezření, že prodejce nabízí závadné potraviny rostlinného původu, má možnost na webové stránce http://www.szpi.gov.cz/podnety-ke-kontrole.aspx dát SZPI podnět k prošetření. SZPI zjistí, zda došlo k porušení zákona a případně může uložit ve správním řízení prodejci pokutu.
Dobrý den, paní Haluzová,
toto nás velmi mrzí, zelenina by takto určitě vypadat neměla. Můžete nám prosím upřesnit, v jaké prodejně jste takovou zeleninu viděla? Rádi bychom upozornili vedení dané společnosti, aby Vás podnět prověřilo a případně zjednalo nápravu v podobě častějších kontrol čerstvosti.
Předem děkujeme za doplnění informací a přejeme fajn den.
Lidl Česká republika
Bylo to ve více prodejnách Lidl v ČR. Konkrétní prodejnu ale nebudu uvádět, protože jde o systémový problém, nikoli o problém pobočky. Zkuste namátkově kontrolu v nějaké prodejně. V igelitu se zkrátka zelenina zapaří a pokud se rychle neprodá, tak i zplesniví. Vídám to nejen v Lidlu, ale i dalších supermarketech. Jako řešení vidím změnu způsobu balení. Když budete častěji kontrolovat čerstvost, tak plesnivé kusy vyhodíte a k zákazníkovi se tudíž nedostanou, ale neřeší to příčinu problému. Mimochodem, např. v této stížnosti si také někdo stěžuje na balenou mrkev: #29872.
Milá paní Haluzová,
přestože se tématem spotřeby plastů a jeho snižováním samozřejmě zabýváme, v případě ovoce a zeleniny řešíme vždy dilema, zda zabalit produkt do igelitového sáčku, nebo zda plýtvat potravinami. Díky tenkému plastovému sáčku například u mrkve nebo petržele s natí totiž prodloužíme čerstvost plodu a ochráníme jej např. proti vnějším vlivům při transportu. Naše zkušenost je taková, že takto zabalená zelenina je při transportu do prodejen nejen lépe chráněná, ale především tak prodloužíme životnost daného produktu dokonce třikrát a tudíž zamezíme plýtvání potravinami (potravinový odpad u těchto druhů zeleniny jsme díky tomuto obalu téměř eliminovali). Obal je přitom z velmi tenkého plastu, který je recyklovatelný. V současnosti analyzujeme možnosti, u kterých produktů lze snížit plastový obal, aniž bychom tím způsobili plýtvání potravinami.
Pokud jste někde narazila na plesnivou zeleninu, je to chyba, kterou bychom rádi napravili. Abychom tak mohli učinit a předejít dalším podobným situacím, potřebujeme znát konkrétní prodejny, v jakých jste zeleninu v takové podobě viděla. Bez toho, bohužel, nemůžeme informovat vedení, aby celou věc prošetřilo.
Děkujeme za pochopení a přejeme pěkný den.
Lidl Česká republika
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.