Počet nahlášených stížností: | 789 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 9 |
Dne 9.3.jsem byla nakupovat v prodejně v Čáslavi, nákup za 650,- Kča platila jsem tisícikorunou, která byla asi 0,5 cm natržená. Sama jsem si toho vůbec nevšimla, jak to bylo malé. Prodavačka mi ji odmítla vzít, že jim to banka nevezme, tak volala první vedoucí, ta mi to opakoval, pak jsme volaly hlavní vedoucí, paní Vágnerovou a ta to opět potvrdila. Opnovala jsem, že pracuji 16 let na čerpací stanici a vím, že to není poškozena bankovka, že bych ji musela měnit, nic jí nechybí , ale bohužel jsem neuspěla. Tak jsem tam nákup nechala a odešla jsem nakoupit jinam. V Bille jsem zaplatila touto bankovkou bez problémů . V Lidlu bylo ještě mnoho lidí, kteří prodavačkám tvrdili, že té bankovce opravdu nic není, ale bohužel.
Prosím proškolit prodavače i vedoucí,jaké peníze se odmítají a jaké jsou povinni brát.
|
Tweet |
Existují jasná pravidla pro přijímání opotřebovaných a poškozených peněz. Zatímco bankovky opotřebované oběhem, typicky pomačkané, odřené, s narušeným okrajem či zašpiněné, nelze odmítat, u poškozených se s jejich odmítnutím setkat můžeme.
Zákon rozlišuje mezi běžným a nestandardním poškozením. Právnické osoby mají povinnost přijímat všechny bankovky až na nestandardně poškozené a ty poškozené běžně, ale které nejsou celé. Celou se pak rozumí i třeba bankovka s chybějícím růžkem ne větším než dva centimetry nebo právě natržená bankovka bez ohledu na délku a počet natržení. Právnické osoby musejí dokonce přijmout i bankovku roztrženou na dvě části a slepenou lepicí páskou. Nevadí ani mastná skvrna nebo čárnutí. A co je důležité, nesmí je už vracet do oběhu.
O nestandardní poškození, které rozhodně nebylo způsobeno běžným zacházením, se jedná v případě ohořelých či zetlelých bankovek, dále jsou-li roztržené na více než dvě části nebo mají nečitelný či proděravělý obrazec. Pokud však bude bankovka vlivem tepla jen zahnědlá nebo jen propálená, nepokládá se za ohořelou. Pokud bankovka po nechtěném vyprání zůstane beze změn viditelných pouhým okem, obrazec a některé ochranné prvky jsou rozeznatelné, musí ji obchodník přijmout a dále do oběhu nevracet stejně jako bankovku popsanou či pomalovanou z jedné strany.
V obecné rovině doporučujeme pro případ opakovaného porušování zákona podnikatelem kontaktovat příslušný orgán dozoru nad oběhem bankovek a mincí, a to ČNB.
Dobrý den, paní Chadrabová,
vzniklé potíže při placení v čáslavské prodejně nás mrzí a budeme o odmítnutí bankovky informovat i odpovědné kolegy. V tuto chvíli prosíme přijměte naši velkou omluvu.
S pozdravem
Lidl Česká republika
Dobrý den, děkuji za omluvu, musím ale přiznat, že do této prodejny nemám odvahu jít nakupovat. Čáslav je velmi malé město a sobotní dopoledne bývá obchod plný a dost lidí na mě koukalo, že jsem něco provedla. Jana chadrabová
Tímto žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. Pokud tak společnost neučiní, bude stížnost uzavřena.
Společnost již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009.