Počet nahlášených stížností: | 28 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Moje babička uzavřela smlouvy o dodávkách elektřiny a zemního plynu s CENTROPOL ENERGY, a.s. (zazvonili u dveří). Obě smlouvy obsahují dobu trvání smlouvy (na oko se tváří jako na dobu neurčitou) velmi rafinovaně ukrytou v obchodních podmínkách (kdyby byl ve státní maturitě úkol nalézt ji, většina jedničkářů by opakovala). Tato doba činí 36 měsíců, což znemožňuje snadnou výpověď. Dešifrovat musíte takto: Ze přední strany smlouvy je zaškrtnuto nenápadně: Zákazník požaduje produkt s garancí nejnižší ceny. Ze zadní strany milimetrovým písmem na průklepovém papíře (součástí rozsáhlých obchodních podmínek): Požaduje-li zákazník produkt s garancí... ...je uzavřena na 36 měsíců. Jeden z prvních bodů obchodních podmínek pro zmatení nepřítele (zákazníka) praví: Není-li doba trvání smlouvy uvedena (což na první, druhý, třetí pohled vypadá), je sjednána na dobu neurčitou.
Smlouva o sdružených dodávkách elektřiny, resp. plynu
Táži se, zda toto evidentní schování podstatné náležitosti smlouvy do obchodních podmínek není protizákonné (nemorální je, nepřipouštím diskusi)? Jelikož jde o první smlouvu, kde údaj, je-li na dobu určitou/neurčitou, není na úvodní straně smlouvy zřetelně vidět, požaduji změnu formátu Vaši smlouvy tak, aby tato kritická informace byla jasně viditelná (pak bych totiž mohl polemizovat o tom, zda výše záloh 3120 není náhodnou myšlena ve čtyřkové číselné soustavě, ve VOP totiž desítkovou neuvádíte).
|
Tweet |
Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, nebo některou z podstatných informací (délku trvání závazku) zastírá, mohou být naplněny znaky klamavého jednání, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Dozor nad dodržováním povinností na úseku podnikání v energetických odvětvích provádí Energetický regulační úřad. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušila svou zákonnou povinnost, má možnost obrátit se s podnětem k tomuto úřadu.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.