Počet nahlášených stížností: | 40 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Babička, 79 let, žijící v domově důchodců, podepsala v březnu 2018 objednávku služeb se společností KTST s.r.o. týkající se obstarání výhodnější nabídky dodávky energií. Nějaký kurýr ji doručil zásilku, jejíž převzetí si nechal podepsat. V zásilce byl návrh smlouvy na uzavření smlouvy na dodávku elektřiny.
Při podpisu objednávky služeb v domově důchodců ji bylo sděleno, že vše je pro ní zdarma, že to není nic závazného, že se jedná o levnější elektřinu. Smlouva je psána velmi malým písmem, ca 130-150 znaků na řádek. Nicméně jednání bylo ústní - vše je neprokazatelné.
Vzhledem k stáří a zdravotnímu stavu situaci nijak neřešila. Žádnou smlouvu s novým dodavatelem elektřiny neuzavřela, výpověď nebo odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě neposlala.
Nyní obdržela předžalobní výzvu od advokáta k zaplacení smluvní pokuty 5.000,-- Kč + nákladů na vymáhání pohledávky 2541,-- Kč.
Smlouva sice byla uzavřena mimo prostory podnikání, ale lhůta k odstoupení již uplynula. Ustanovení o smluvní pokutě je součástí přímo objednávky, která má povahu smlouvy (není ve všeobecných smluvních podmínkách). Základ smlouvy je v závazku zprostředkovatele nabídnout smlouvu na dodávky elektřiny ZA CENY NIŽŠÍ NEŽ STÁVAJÍCÍ DODAVATEL. Přesná cena není nikde zmíněna, další podmínky uzavření nové smlouvy o dodávce elektřiny nejsou nikde zmíněny, cokoli jiného o nové smlouvě o dodávkách elektřiny není nikde zmíněno.
Vzhledem k tomu, že si myslela, dle neprokazatelného sdělení obchodního zástupce, že je to nezávazná soutěž o levnější elektřinu bez jakékoli pokuty, záležitost neřešila a až nyní nám o situaci řekla.
Praktiky obchodního zástupce, využívajícího fyzický i psychický stav starých lidí, kterým něco jiného (byť neprokazatelně) řekne a něco jiného je ve smlouvě jsou minimálně neslušné.
Výpověď plné moci a výpověď objednávky/smlouvy již byla zaslána. Zatím bez reakce.
Je šance, jaká, případně s jakou argumentací, na úspěch v soudním sporu o zaplacení smluvní pokuty? Vzhledem k výši vymáhané částky (celkem ca 7,5tis) je řešení s využitím advokáta na zváženou.
objednávka zprostředkování levnějších energií společností KTST
Ukončení smlouvy o obstarání levnějších dodávek. Zastavení vymáhání pohledávky.
|
Tweet |
Co se týče smluvní pokuty při ukončení závazku, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Jestliže by tedy ujednání o deaktivačním poplatku, který má formu smluvní pokuty, bylo výslovně, srozumitelně a jednoznačně zmíněno v průběhu telefonního hovoru a spotřebitelka by s ním souhlasila, bylo by možné konstatovat, že byl poplatek ujednán. Jestliže však byla informace o poplatku uvedena nejednoznačně nebo vůbec, není podle našeho názoru jeho vymáhání po spotřebitelce oprávněné.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory prodejce, je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitelka o tomto svém právu nebyla poučena nebo neobdržela-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy, což stanoví § 1829 odst. 2 občanského zákoníku.
Pokud byla při nabízení služby použita nepravdivá informace o nezávaznosti smlouvy, mohla by spotřebitelka namítat nicotnost smlouvy pro uvedení v omyl.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitelka možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009.