Počet nahlášených stížností: | 196 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
dne 23.7.2019 jsem se v prodejně Mountfield Brno – Olympia informoval na elektrické kolo Cross Lady 3000.
Pan prodavač mi řekl, že kolo lze nastavit až do 40km/h, stejnou informaci jsem nalezl v návodu kola.
Na str. 14 je uvedeno:“ Rychlostní limit lze nastavit v rozmezí od 12km/h do 40km/h.
Kolo jsem ihned zaplatil a za týden jsem si ho jel vyzvednout (přišlo z centrálního skladu).
Doma jsem zjistil, že rychlost je omezená. Jede jen 25km/h.
Ihned jsem uvedené kolo reklamoval.
Asi za 14 dní mi z Mountfieldu odpověděli, že reklamaci neuznávají. Je to prý nějaký přepis, že kolo nemůže
jet rychleji a že oni by museli zaplatit pokutu.
Ale pokud bych to věděl, kolo za 29.236 kč bych si nekoupil. Moje čtrnáctiletá dcera jede i po rovině na obyčejném kole 27km/h.
Chtěl jsem tedy kolo vrátit a vrátit peníze, ale to prý nejde.
Mountfield mě vyzval, ať si kolo vyzvednu.
Můžete mi prosím, poradit co mám dělat? Pro pracujícího člověka je 29.000 kč hodně peněz.
Děkuji s pozdravem
Kulhánek Lubomír
Elektrokolo Cross Lady 3000
Vrácení pěnez
|
Tweet |
Ustanovení § 2161 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, stanovuje případy, kdy je věc vadná. Za vadu věci se bude považovat, pokud věc nebude mít vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné. Věc bude také vadná, pokud se nehodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá. Věc také musí odpovídat jakosti nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze.
Má-li věc vady, může spotřebitel žádat opravu věci nebo dodání nové věci. Žádat dodání nové věci je však možné pouze v případě, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné. Nelze-li vadu odstranit opravou věci nebo dodáním nové věci (např. proto, že vadou trpí celá série), má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel taktéž žádat přiměřenou slevu.
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, neboť jeho reklamace nebyla vyřízena včas (dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Vážený pane Kulhánku, v žádném případě se nejedná o vadu elektrokola, ale nutnost vyhovět přísným normám, které takový výrobek musí splňovat při jeho uvedení na trh. Výrobek, který je klasifikován jako elektrokolo, podléhá Nařízení evropského parmalentu. Jmenovitý výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti. Elektrokola, která tyto limity převyšují, jsou klasifikována jako malé skútry a také se na ně vztahují požadavky jako na skútry. Povinné je u nich provedení typových zkoušek, registrační značka nebo hrazení povinného ručení. A samozřejmě i příslušné řidičské oprávnění.
S pozdravem
Mountfield
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly skutečně upravuje uvedená omezení. Tím spíše měl být spotřebitel upozorněn na to, že maximální možná provozní rychlost není 40 km/h, i když by to kolo technicky umožňovalo, ale pouze 25 km/h kvůli uvedenému právnímu omezení.
Pokud byl spotřebitel informován, že kolo lze nastavit až na rychlost 40 km/h, je to, že to není možné, vadou, která zakládá práva z vadného plnění vůči prodávajícímu.
Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, který má možnost reagovat.
Chci odstoupit od smlouvy, protože jsem byl prodejcem uveden v omyl. V návodu kola je na straně 14 v kapitole Nastavení rychlostního limitu uvedeno: Set LS znamená nastavení rychlostního limitu. Jakmile provozní rychlost překročí rychlostní limit, systém Ebike se automaticky vypne. Rychlostní limit lze nastavit v rozmezí od 12 km/h do 40km/h. Přednastavená hodnota je 25km/h.
V červeném rámečku je sice napsáno, že z výroby je omezení rychlosti nastaveno na 25km/h, aby splňovalo normy pro provoz na pozemních komunikacích, ale nikde není uvedeno, že kolo vlastně nemohu na vyšší rychlost než 25km/h nastavit. Zakoupení kola je pro mě drahou záležitostí a pokud bych věděl, že nemohu jet díky nějaké normě rychleji než 25km/h, o koupi bych vůbec neuvažoval.
Žádám prodejce o zrušení kupní smlouvy a navrácení peněz. Určitě se najde dost lidí, kteří s kolem budou spokojeni.
Děkuji
Všechny potřebné informace o vlastnostech elektrokola byly zákazníkovi k dispozici před uzavřením kupní smlouvy a tudíž bylo čistě na jeho rozhodnutí, zda nákup uskuteční či ne. Argumentaci tím, že na kole nemůže jet větší rychlostí, než je 25 km/hod, hodnotíme jako nesmyslnou, na kole může jet rychlostí, jakou podmínky komunikace a jeho osobní schopnosti či omezení provozu dovolí. Jen pomoc elektromotoru je dle příslušné platné normy limitována do příslušné výše. Požadavek na odstoupení od kupní smlouvy výrobku, který nevykazuje žádnou vadu a splňuje všechny podmínky pro jeho provoz, zcela logicky není po právu a nebude mu vyhověno.
Celou záležitost tímto považujeme za uzavřenou.
Dle sdělení spotřebitele mu byla poskytnuta informace, že kolo lze nastavit až do 40 km/h, stejná informace je i v návodu, nicméně to není z výše popsaných důvodů možné. V takovém případě nelze dle našeho názoru konstatovat, že byl spotřebitel řádně informován o vlastnostech věci.
Společnost výše sdělila, že věc již považuje z její strany za uzavřenou. Jelikož je služba založena na principu dobrovolnosti, přeřazujeme stížnost na spotřebitele a žádáme ho o uzavření stížnosti.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.