Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
V srpnu 2019 jsem našel zajímavý inzerát na realitním webu Sreality. Zaslal jsem dotaz k nemovitosti a bylo mi sděleno, že se mám zaregistrovat na www.s-drazby.cz abych zjistil podrobnější informace. Provedl jsem registraci. Před registrací ani potom jsem nebyl na žádné zpoplatněné služby upozorněn. V rámci registrace jsem potvrdil Aukční podmínky, což jsou 4 poměrně rozsáhlé dokumenty. V jednom z nich se píše o registračním poplatku 5.000 Kč. Nyní po mě společnost Centrum aukcí s.r.o. požaduje poplatek 5.000 za registraci na jejich webu. Já to považuji za podvodné jednání, neboť se jednalo o skrytou informaci (nebo alespoň dobře maskovanou informaci). Informace navíc byly volně dostupné na internetu na portáli ok-drazby.cz. Navíc jsem Výzvu k úhradě obdržel až po dvou měsících tj. bylo mi znemožněno odstoupit od smlouvy. Doména s-drazby.cz je registrována na firmu Global Investments Worldwide se sídlem v Belize city.
Klamavé a podvodné jednání
Rozporuji platbu registračního poplatku 5 000 Kč.
|
Tweet |
Než dojde k uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a společností, má společnost povinnost informovat spotřebitele o ceně. Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Co se týče poplatku spojeného s registrací účtu, není na něj upozorňováno v registračním formuláři ani jinak. Informace o ceně je podstatnou náležitostí o které musí být spotřebitel jasně informován v průběhu všech fází registračního procesu, resp. sdělování údajů společnosti, aby po něm mohla následně společnost tuto částku žádat. Sdělení o ceně skryté v ceníku či podmínkách se tak nejeví jako dostatečné informování spotřebitele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den pane Matušinec, registraci jste provedl dobrovolně. Poplatek je zmíněn opakovaně, nad rámec zákonem stanovených povinností. Ve sdělení před uzavřením smlouvy je poplatek zvýrazněn tučně dokonce 2x, stačil by pouze 1x, ve Smlouvě je také logicky uveden. Tvrdíte, že jste odsouhlasil naše Aukční podmínky, tak opravdu nechápeme důvod Vaší stížnosti. To tam v době Vaší registrace žádné naše Smlouvy nebyly zveřejněny, ale musely být, když tvrdíte, že šlo o 4 rozsáhlé dokumenty. Jen pro vaši informaci dokument o rozsahu 2 strany A4 se nepovažuje za rozsáhlý. Proč jste se tedy registroval, když jste těmto dokumentům nerozuměl, jak tvrdíte, to nedává logiku z Vaší strany, určitě nenazývejte naše jednání podvodné, protože pokud Vy nerozumíte našim podmínkám a i tak provedete registraci, tak je to pouze Vaše věc a Váš morální hazard a ne naše jednání. Každý spotřebitel by měl postupovat dle „rozumné míry pozornosti a opatrnosti“, tak jak je tato jejich povinnost definována Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách. Nechme rozhodnout ADR nebo příslušný soud, zda nárok na poplatek máme či ne a kdo zde tvrdí nepravdu. K dalším Vašim námitkám: pokud byli materiály dostupné běžně jinde, proč jste si je objednávala u nás? Výzva je zasílána po 2-3 měsících právě z důvodu možnosti poskytování dalších služeb v rámci dražby, viz smlouva. Odstoupení od smlouvy nemá vliv na poskytnutí služeb a tedy na nárok na poplatek, jelikož klient v rámci smlouvy souhlasí se započetím činnosti před uplynutím ochranné 14 denní lhůty, tak aby nedošlo k prodlení v rámci dražby. Vlastnictví domény nemá vliv na poskytování služeb, smluvní vztah máte s tuzemskou právnickou osobou. Pokud máte další dotazy, pište na náš email.
Vážení, pokud jsem tedy registraci provedl dobrovolně, tak potom jsem v rámci registrace, zdůrazňuji nevědomky, uzavřel nějakou smlouvu o placené službě, jejíž jediná hodnota spočívá v poskytnutí a přeposlání volně dostupných informací konkrétně z portálu ok-dražby. O jakých aukčních podmínkách mluvíte, je mi záhadou. Žádné aukce vaše společnost nepořádá. Pořadatelem aukcí jsou ok-dražby. Ty informace o dražbách dostávají přímo od exekutorů ať už soudních či soukromých. Vy ty volně dostupné informace jen plagiátorsky zkopírujete a dál pod procesem registrace prodáváte lidem, co se doslova chytnou do pasti. Přidaná hodnota této služby je nula. Je s podivem čím vším se dneska dá živit. Za další pokud jsem tedy ač nevědomky uzavřel nějakou smlouvu o poskytnutí služeb prostřednictvím internetu, máte povinnost mě informovat o ceně a rozsahu služeb tak, aby bylo možné odstoupit případně do 14 dní o uzavření. To jste neučinili. Proto považuji celou smlouvu, o které ani nevím, že jsem ji registrací uzavřel za neplatnou.
Z našeho úhlu pohledu není informace o registračním poplatku dostatečně komunikována vůči spotřebitelům, pokud se o zpoplatnění služby dozví spotřebitel až po rozkliknutí ceníku/aukčních podmínek. Informace o zpoplatnění a ceně by měla být uvedena před tím, než spotřebitel učiní závazný krok (registraci), a to takovým způsobem, že není nutné tuto informaci vyhledávat v dalších dokumentech.
Stížnost přeřazujeme na společnost, aby měla možnost reagovat.
Absolutní nesouhlas s výše uvedeným názorem dTestu. Na toto konstatování dTestu jsme si vypracovali rozbor, jak se např. státní instituce, resp. jejich weby chovají směrem ke spotřebitelům v informovanosti o ceně za jejich služby. Například u České pošty, s.p. se klient dostane k ceníku až po sedmém „prokliku“ a to ho ještě u některých služeb Česká pošta, s.p. nutí ke zřízení klientské karty aniž by věděl, „kolik ho co bude stát“. České dráhy, a.s. – zde se před nákupem jízdenky opět objeví fakt, že se musí klient registrovat a není seznámen s jednotlivou cenou jízdného. Tato neinformovanost spotřebitelů před samotnou registrací do „jednotlivých online systému“ těchto subjektů je velmi žalostná, např. již zmíněná Česká pošta, s.p. (https://www.postaonline.cz/rap/registrace-uzivatelskeho-uctu-rozcestnik) – ceník nelze najít před registrací, České dráhy, a.s. (https://www.cd.cz/profil-uzivatele/registrace/) – cena jízdného nelze najít před registrací, Ministerstvo spravedlnosti ČR při účtování poplatku za změnu návrhu v obchodním rejstříku, které se podává pouze online (https://or.justice.cz/ias/ui/podani) – poplatek za změnu v OR nelze najít před podáním online, Český úřad zeměměřický a katastrální má ceník pouze v menu, ale při registraci není možné ho najít (https://www.cuzk.cz/Aplikace-DP-do-KN/Aplikace-DP-do-KN/Zrizeni-uctu-dalkoveho-pristupu.aspx) , Centrální evidence exekucí spravovaná Exekutorskou komorou ČR ceník pouze v menu, ale nikoliv u registrace (https://www.ceecr.cz/registrace). Zde bychom mohli pokračovat v desítkách a stovkách podobných případů, prostě maximálně mají subjekty uveden ceník v menu, ale nikde jsme nezjistili, že by informace o cenách byla zobrazena přímo v cestě registrace nebo snad přímo u registračního tlačítka, tento názor dTestu nám přijde zcela účelový. Aktuálně oslovíme všechny výše zmíněné instituce a všechny ostatní, které dále dohledáme, popř. jejich zřizovatele (které mají co do činění se státní správou) a budeme požadovat, aby tedy byla zjednána náprava, pravidla musí platit pro všechny stejně.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.