Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dne 28.11.2017 jsem na e-shopu Alza.cz zakoupil telefon iPhone 7. Po necelých 2 letech začal problém s nabíjením: Při připojení telefonu k nabíječce se nabíjení samo odpojovalo a byl problém telefon dobít. Proto jsem jej zanesl do Alzy a nabíjecí port reklamoval.
Po nějaké době mi přišlo vyjádření, že vadu není možné řešit v rámci záruky a návrh na placenou opravu v ceně 5006 Kč bez DPH. Uvedený důvod je vyjádření servisního střediska: "Bateria vykazuje bezne opotrebenie sposobene pouzivanim zariadenia, zariadenie vykazuje mechanicke poskodenie (prasknute lcd) Oprava mozna platene vymenou vadnych komponentov". Snažil jsem se zjistit více informací a po mnoha urgencích a dotazech mi bylo sděleno, že "že pro provedení diagnostiky popisované vady je nutné přístroj otevřít. Bohužel, ale vykazuje poškození v oblasti displeje, které toto znemožňuje. Při demontáži hrozí další mechanické poškození přístroje a z toho důvodu není tedy možné provést bezplatnou diagnostiku záruční vady. "
Při předání přístroje k reklamaci nebylo zjištěno žádné poškození displeje kromě malého škrábance a drobných oděrek (doloženo příjemkou reklamace).
Domnívám se, že prodejce nemůže zamítnout reklamaci rozbitého nabíjecího portu z důvodu poškození jiné nesouvisející části přístroje. Jako spotřebitel mám právo na záruční opravu vadné části. Prodejce nemůže přenášet různá rizika vyplývající z konstrukčního řešení přístroje a náročnosti opravy na spotřebitele.
Mobilní telefon iPhone 7 32GB Černý
Žádám o záruční opravu nabíjecího portu. V případě, pokud to není možné, žádám o výměnu za nový kus, případně vrácení peněz.
|
Tweet |
Odpovědnost prodávajícího za vady zboží se podle § 2167 písm. b) občanského zákoníku nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. I na samotnou baterii je však záruka 24 měsíců, samozřejmě se musí přihlížet k tomu, že některé typy baterií jsou spotřební a nejdou nabíjet, jejich životnost tedy nemusí dosahovat celé délky záruční doby. Na nabíjecí baterie je záruka běžných 24 měsíců. Dle judikátu Okresního soudu v Příbrami, sp. zn. 10 C 230/2011 by standardní pokles kapacity baterie po 24 měsících měl být cca 50%. Vyplývá tak z norem ČSN EN 61951-1a a ČSN EN 61951-2.
Uplynulo-li od zakoupení a převzetí zboží více než 6 měsíců, musel by v případě soudního sporu spotřebitel prokázat, že zboží bylo vadné při převzetí. Pokud tedy bylo rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.