Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 11. května 2010 byla zakoupena sekačka Vega HW53 SP s pojezdem v prodejně 123shop a.s. v Říčanech u Prahy s tím, že bude dopravena prodejcem na zahradu kupujícího. Cena sekačky byla 8608,00 Kč. První problém byl, že doprava prodejce nebyla schopna na určené místo sekačku dopravit a proto nedošlo k požadovanému předvedení sekačky. Při opakovaném pokusu o doručení si kupující odvezl sekačku na vlastním vozíku na zahradu. Sekačka byla v krabici ve smontovaném stavu. Po prvním nastartování sekačky a nahlédnutí do dodaného manuálu kupující zjistil, že sekačka nepracuje, jak je uvedeno v návodu a informace, kterou dostal od prodejce, neodpovídá sekačce. Podle informace, v prodejně mělo být po vypnutí pojezdu možno se sekačkou couvat. Další problém, že sekačka nijak nereagovala na manipulaci s tak zvanou plynovou páčkou. Nešlo s ní měnit otáčky motoru a motor stále běžel se zapnutým sytičem ve všech polohách plynové páčky. Po ujetí asi 50 metrů bylo nutno vymontovat svíčku a vyčistit od usazeného karbonu.
Kupující se rozhodl sekačku vrátit do prodejny, ale nesehnal odvoz. Prodejce sice slíbil, že sekačku odveze, ale k odvozu nedošlo. Kupující si 15. června obstaral odvoz a nechal sekačku dopravit do prodejny, ale protože nestihl, kvůli obstrukcím prodejce v 14 denní lhůtě, sekačku reklamoval.
Byly uvedeny závady:
Schází:
1. Manuál, který by se shodoval se sekačkou. V dodaném manuálu je buď popisovaný jiný typ sekačky, nebo osoba, která manuál vyráběla nikdy sekačku neviděla a zná ji jen z obrázků. Některé části si zřejmě přimyslela.
Nedostatky manuálu
Str. 8 Nastartování a zastavení motoru
2. STARTOVÁNÍ: při startování postupujte následovně dle obr. 2 a 3 a 4
Obrázky s těmito čísly v manuálu nejsou.
Doba, po kterou se má nechat studený motor zahřát se jednou doporučuje ve vteřinách jindy minutách
Str. 9 Údržba - Prohlídka, demontáž a broušení nože
Bod 2. Převraťte sekačku na levý bok, přičemž dbejte, aby vzduchový filtr byl vždy nahoře.
Vzduchový filtr je vlevo!
str. 19 Výměna motorového oleje - bod 5. Zavřete přívod paliva -
Sekačka nemá uzávěr přívodu paliva.
Názvosloví je nejednotné. Občas se hovoří o startovací páce, na jiném místě manuálu je stejná páka nazývá plynovou páčkou.
Práce se sekačkou
Karburátor nemá možnost přisátí paliva. Plní se palivem při pokusu motor nastartovat. Motor sekačky se velmi nesnadno startuje. Pokud se podaří motor nastartovat, nereaguje na změny polohy plynové páčky. Otáčky motoru jsou při každé poloze nízké.
Z protokolu o záruční opravě se kupující dozvěděl, že stroj byl modernizován. Tuto informaci, ale při koupi nedostal.
Prodejce užil:
§ 5 Klamavé obchodní praktiky
(1) Obchodní praktika je klamavá, je-li při ní užit nepravdivý údaj
Další povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb
§ 15
(1) Umožňuje-li to povaha výrobku, je prodávající povinen na žádost spotřebitele výrobek předvést.
V návodu k sekačce je uváděn nepravdivý údaj o plynové páčce. Ve vyjádření servisu v protokolu o garanční opravě je, že sekačka plynovou páku nemá. Takže nelze tvrdit, že se jedná o překlep. Údaj o plynové páčce je uveden na pěti místech návodu, včetně údaje, že s ní lze nastavit rychlost pojezdu. Když ji nemá tak nastavit nic nelze.
Protože v zákonné lhůtě dané zákonem o ochraně spotřebitele to je do tří dnů mi nebyla reklamace zamítnuta, jsem se dostavil do prodejny po třiceti dnech. Prodejce s kupujícím odmítl jednat a odkazoval, v rozporu se zákonem na servis, který pro kupujícího nebyl partner pro jednání, protože sekačka byla zakoupena v eshopu a ne od servisu. Na body uvedené v reklamaci odmítl prodejce odpovědět písemně, přestože připomínky byly podány písemně. Sekačka opět nebyla předvedena a kupující byl odkázán na jednání se servisem.
Po uplynutí lhůty dané Zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
§53
Po uplynutí dalších 3 měsíců byl ve smyslu občanského zákoníku, a vzhledem k tomu, že s kupujícím prodejce jednat nechtěl, byl požádán mediátor Hospodářské komory ČR o zprostředkování jednání.
Prodejce jednání odmítl.
V roce 2012 kupující zaslal a.s. 123shop doporučený dopis, na který prodejce nereagoval.
V roce 2013 bylo prodejcem odmítnuto předvedení sekačky. Jako důvod uvedeno že prodejci chybí kapaliny nutné k provozu sekačky (olej a benzin).
Sekačka byla demontována a nasypaná do krabice.
V lednu 2014 se po dlouhém jednání 123shop uvolil, že sekačku předvede a doručí.
K předvedení došlo začátkem ledna.
Sekačka byla následně dopravena do Říčan. Pro sekačku vega 53 byla použita krabice od vegy 46, do které se sekačka nevešla a byla prodejcem kompletně demontována, včetně lanek pro ovládání. Vzhledem k tomu, že kupují stále neobdržel informace v odpovídajícím návodu viz:
Informační povinnosti
§ 9
(1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.
Nemohl kupující sekačku smontovat a odzkoušet. Po otevření krabice zjistil, že jeden díl madla nebyl dodán.
Kupující proto zaslal prodejci Email:
Karel R. (rkx@seznam.cz)
vega
7. 1. 2014, 14:22:54
Komu: kurcova@123shop.cz
Paní Věro,
sekačka dorazila, ale nelze jí úplně zkontrolovat, protože návod nic neříká o podložkách při montáži. Pár jich bylo v obálce, ale několik trochu odlišných, jich vypadlo z papírové krabice.
Musím konstatovat, že odmontovat kolečka nevypadá jako šťastný nápad. S kolečky nebo bez je sekačka stejně velká, takže by se měla do krabice vejít. Demontáž proto vypadá spíš jak něčí zlomyslnost.
Karel Rott
Řidič přijal bez námitek i náhradní řešení dopravy a pomohl kupujícímu přenést krabici přes asi čtyř metrovou lávku. Tam byla kárka, se kterou kupující krabici dovezl na zahradu. Cesta byla po dešti silně rozbahněná. Takže byla obava, že by řidič po polní cestě na místo určení nedojel.
Protože do června 2014 nedostal kupující návod, podle kterého bych sekačku mohl smontovat, kupující osobně urgoval dodání části madla a návodu v prodejně. Návod byl přislíben poštou, ale do čtvrtého července nedošel.
Mezitím zkoušel kupující nastartovat motor a zjistil, že magneto nedává dostatečné napětí pro zapalovací svíčku.
Vzhledem k tomu, že lhůta pro reklamaci byla několikanásobně překročena kupující, požaduje odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zaplacené ceny, včetně nákladů na dopravu sekačky k prodejci a úroků z prodlení za čtyři roky.
Pokud reklamace není vyřízena, včetně opravy do 30 dnů od jejího podání (nebylo - li dohodnuto jinak), je reklamovaná vada posuzována za objektivně neodstranitelnou a kupujícímu vznikají nároky, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou – § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění.
Vzhledem k tomu, že lhůta pro reklamaci byla několikanásobně překročena kupující, požaduje odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zaplacené ceny, včetně nákladů na dopravu sekačky k prodejci a úroků z prodlení za čtyři roky.
|
Tweet |
Vzhledem k faktu, že smlouva byla uzavřena v roce 2010 a prodávající již jednou odmítl návrh na řešení sporu prostřednictvím mediátora, se domníváme, že služba VašeStížnosti.cz nemůže přispět k úspěšnému řešení případu, ale pouze by přispěla k prodloužení tohoto nežádoucího stavu. Mimosoudní řešení sporů je založeno na principu dobrovolnosti, druhá strana tedy nemůže být k dohodě žádným způsobem nucena, ale musí projevit svou vůli se dohodnout. Spotřebitel si je vědom všech ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, ale bylo by vhodné sestavit důkazy do ucelené podoby, spočítat lhůty a poté se případně obrátit rovnou na soud. Z výše uvedených důvodů stížnost uzavíráme a doporučujeme spotřebiteli, aby se obrátil na advokáta a předložil mu veškeré důkazy pro zhodnocení dalšího postupu. Seznam advokátů je k dispozici na http://www.dtest.cz/advokati.