Počet nahlášených stížností: | 11 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Situace má dvě možná řešení s ohledem na to, kde byla kupní smlouva uzavřena.
Pokud byla kupní smlouva uzavřena přes internet, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Jelikož k převzetí zboží ještě ani nedošlo, toto právo stále trvá a z logiky věci ho lze uplatnit i před tím, než zboží spotřebitel obdrží. Viz § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012, občanský zákoník.
Pokud byla kupní smlouva uzavřena v obchodních prostorách prodejce a pokud byla ujednána určitá lhůta, ve které má prodejce spotřebiteli zboží dodat, má po uplynutí této lhůty spotřebitel taktéž právo odstoupit od smlouvy. Je velmi individuální, zda překročení lhůty je podstatným porušením smlouvy, nebo nepodstatným. Pokud budeme vycházet z toho, že se jedná o nepodstatné porušení smlouvy (což je pravděpodobnější) a zboží nebylo dodáno, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou dodatečnou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani v dodatečné lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 občanského zákoníku a na vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitel prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupil.
Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (doručeně, nejlépe s dodejkou). V případě, že prodávající nevrátí spotřebitelce peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.