Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
Dobrý den,
ve čtvrtek 7.11. jsem koupil auto od "soukromého" prodejce zastupujícího společnost Aures Holdings a.s. Krom prasklého čelního skla, odřených dveří a lehce ucházejícího dýmu zpod kapoty (o kterém prodávající tvrdil, že je to v pořádku) mělo být auto v perfektním stavu. Na prohlídku celkového technického stavu se teprve chystám, ale dnes jsem se od automechanika dozvěděl, že je v posledním stádiu rozvodový řetěz, jehož výměna bude stát 35000. Takovou opravu platit nechci a proto jsem ihned kontaktoval prodejce, že chci od smlouvy odstoupit. Mám za to, že do 14 dnů mohu od smlouvy odstoupit bez důvodu. Bohužel prodejce již nekomunikuje. Jinak když si nechám udělat záznam ze servisu, mohu reklamaci uplatnit do 6 mesíců? A jak prosím postupovat, když prodejce nebude stále komunikovat?
Požaduji odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
|
Tweet |
Pokud je prodávajícím subjektem Aures Holdings a.s. (zde zastoupena jiným subjektem), pak se jedná o smluvní vztah podnikatele se spotřebitelem. Spotřebitel má v tomto vztahu ze zákona garantovanou speciální ochranu. Pokud je prodávajícím nepodnikající soukromá osoba, tato ochrana na tento smluvní vztah nedopadá.
Pokud byla smlouva uzavřena mimo obchodní prostory prodávajícího, má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku 14 dnů od převzetí zboží na to, aby odstoupení u prodávajícího uplatnil. Nebyl-li spotřebitel při uzavírání smlouvy poučen o svém právu od smlouvy odstoupit, tato lhůta se prodlužuje na 1 rok a 14 dnů (dle totožného paragrafu, odst. 2).
V návaznosti na to má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy, má povinnost do 14 dnů od odstoupení podnikateli předat zboží.
Pokud prodejce nekomunikuje běžnými prostředky komunikace, nejvhodnější cestou je zaslání doporučeného dopisu s vystavením dodejky. V případě, že spotřebitel již vrátil zboží, avšak prodávající nevrátil spotřebiteli finanční prostředky ve stanovené lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu.
I pokud by nebyla smlouva uzavřena mimo obvyklé obchodní prostory prodejce, má spotřebitel možnosti ochrany v podobě reklamace. Pokud se vada na věci projeví v průběhu šesti měsíců od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku za to, že věc byla vadná již při převzetí. Společnost by měla prokázat, pokud by reklamaci zamítla, že se nejedná o vadu, za kterou odpovídá. U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Také se záruka nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Pokud ale prodávající o věci tvrdí, že je v perfektním stavu, ačkoli tomu tak není, rozhodně to nelze považovat za upozornění na vady.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Vážený pane Somsi,
prosím o doplnění SPZ vozu, který jste zakoupil, abych mohla celou věc prověřit.
Děkuji, Jitka Míková, AAA AUTO
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.