Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
V červnu tohoto roku jsem u společnosti Alza zakoupil telefon Doogee S70 Lite oranžová, který podle specifikací vyhovuje tzv. stupni krytí IP68. Výrobce, jakožto i prodejce uvádí, že by měl být voděodolný a nárazuvzdorný. Bohužel, mi nyní ani ne po půl roce praskl displej. Neřekl bych, kdyby spadl ze tří metrů na dlažbu, ale on spadl pouze z výšky kapsy u kalhot, když jsem seděl - cca 70cm max - a to na lino (tzn. nijak tvrdý povrch).
Byl jsem tedy na prodejně v Č. Budějovicích, kde jsem si telefon i vyzvedával, ale obsluha mi řekla, že telefon nelze reklamovat, protože se na prasklý displej záruka nevztahuje. Podle jejich slov tu reklamaci, i když jde o stupeň krytí IP68, pokaždé při reklamaci "nějak okecaj" a přístroj pošlou zpět s nevyřízeným požadavkem.
Kdyby šlo o nějak výrazný pád, chápal bych to, ale pokud mám na displeji i nalepenou ochrannou fólii a on i přes svou nárazuvzdornost praskne při tak malém otřesu, jde o něco jiného. Navíc podle z. 89/2012 Sb. Občanského zákoníku §2161 se ve druhém odstavci stanovuje, že "Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí."
Vzhledem k tomu, že je telefon zakoupen 18.6. 2019, není to ještě ani pět měsíců, co přístroj nevyhověl specifikacím, které podle prodávajícího a tudíž i podle očekávání při koupi měl mít.
Doogee s70 Lite Oranžová, voděodolný dle IP68, nárazuodolný Android 8.1 Oreo
Reklamace nebo výměna zboží
|
Tweet |
Ustanovení § 2161 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, stanovuje případy, kdy je věc vadná. Za vadu věci se bude považovat, pokud věc nebude mít vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné. Věc bude také vadná, pokud se nehodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá. Věc také musí odpovídat jakosti nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze.
Má-li věc vady, může spotřebitel žádat opravu věci nebo dodání nové věci. Žádat dodání nové věci je však možné pouze v případě, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné. Nelze-li vadu odstranit opravou věci nebo dodáním nové věci (např. proto, že vadou trpí celá série), má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel taktéž žádat přiměřenou slevu.
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Rozhodnutí o tom, jestli reklamaci vůbec provede, činí prodávající dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb, o ochraně spotřebitele, zpravidla ihned. Prodávající je povinen reklamaci přijmout. Takto nedůvodné odmítnutí je správním deliktem, za který může být sankcionován ze strany České obchodní inspekce. Co se týče už samotného reklamačního řízení, platí, že pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, neboť jeho reklamace nebyla vyřízena včas (dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.