Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Ahojte, dnes mi prišla od advokata Alza.cz predžalobná vyzva na vyplatenie darčekou ktore mi boli dodane elektronicky licencia hier pri vrateny / stornovaný objednávok 2017-2019.
Licencny kod na hru mi bol automaticky zaslaný na email hned pri vytvorený objednávky, kedze som sa rozhodovala ohladne pc komponentou objednavky som casto stornovala a vytvarala nové objednávky.
Na fakture je udané nehmotný darček v hodnote 0€ mam dobropis na vratenie / stornovanie tovaru okrem darčeku ale kedze sa jedna o kod na hru ten nemozno vratit ani stornovat. Alza mi zapocitana niekolko krát hodnotu hier 60-100€ ktoré som dostala od alza.sk automaticky pri vytvorený objednávky bez toho aby som tovar prevzala. Teraz advokat alza.cz žiada zaplatit všetky promo kody samsung a intel do 7 dní inak poda sudnu žalobu o neopravnené sa obohatenie. Alza žiada vymyslenú sumu plnej fyzickej kopie hry a nebere do uvahy ze sa jednalo o nepredajny promokod Samsung a Intel.
Promo licence hry
Zastaviť konanie advokata, vystavit dopropis na nepouzité promo kody hier. Som ochotná spor uzavriet mimosudnou cestou.
|
Tweet |
Níže rozvedené posouzení se vztahuje na situaci, kdy je smluvní vztah řešen dle českého právního řádu.
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Dle našeho názoru byla, s ohledem na znění § 2055 občanského zákoníku, ohledně daného kódu uzavřena darovací smlouva, bez ohledu na to, jak tento vztah strany pojmenovaly. Výše uvedené opíráme o znění § 555 občanského zákoníku.
Doúčtování ceny za dárek poskytnutý ke zboží, které je předmětem kupní smlouvy, v případě, že spotřebitel odstoupí od kupní smlouvy, je de facto sankcionováním spotřebitele za to, že uplatnil jemu zákonem garantované právo na bezplatné odstoupení od smlouvy. Takovýto postup je dle našeho názoru v rozporu se zákonem.
Je věcí společnosti, aby zajistila zablokování poskytnutého kódu v případě, že spotřebitel, jemuž byl kód darován, odstoupil od smlouvy.
V případě, kdy by i přes výše uvedené prodejce trval na doúčtování zboží, které poskytl zdarma, přichází v úvahu možný podnět na Českou obchodní inspekci, neboť se jedná o poskytnutí služby, u které jsou původně uvedena slova jako "gratis", "zdarma", či "bezplatně", avšak spotřebitel v konečném důsledku musí za službu vynaložit náklady. Výše popsané jednání je klamavou obchodní praktikou, která je uvedena v příloze č. 1 k zákonu 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a je zakázána bez dalšího. Dle ustanovení § 24 odst. 14 písm. d) výše citovaného zákona lze toto jednání uložit pokutu do výše až 5 mil. Kč.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.