Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
14.10.2016 jsme zakoupili v Alze v Holešovicích televizní přijímač (viz příloha). Byli jsme prodavačem ubezpečeni, že tento přístroj je již připraven na příjem nového vysílání, což se však nyní nepotvrdilo. Zaplatili jsme také prodlouženou záruku (viz příloha). Jsme dva nezávislí svědci, kteří mohou vyjádření prodavače dosvědčit. Dokonce - když jsme požadovali menší úhlopříčku, tak nám řekl, že tato menší TV na změnu vysílání připravena není. Jsme důchodci, z toho jeden invalidní, cítíme se podvedeni a okradeni. Jednání Alzy je tímto v rozporu s dobrými mravy. Alza sice uznává, že došlo k rozporu s kupní smlouvou, ale reklamace prý jde uplatnit pouze v zákonné lhůtě dvou let, nikoli v prodloužené. Jenomže přechod na nové vysílání je až letos a znovu připomínám, prodloužení záruky jsme sjednali právě pro tento případ, že by přijímač nefungoval pro nové vysílání. Kam až se máme obracet s tímto problémem klamavé informace firmy Alza a vyhýbání se reklamaci?
v případě potřeby pošlu sken účtenky
nový přístroj, nebo alespoň settop box
|
Tweet |
V popsaném případě by se mohlo jednat o nesplnění jakosti při převzetí. Konkrétně by mohlo jít o to, že věc nemá vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal, což je v rozporu s ustanovením § 2161 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Práva z vadného plnění je kupující oprávněn uplatnit tehdy, pokud se během dvou let od převzetí zboží vyskytla na tomto zboží vada. Zde je evidentní, že vada byla přítomna od počátku (chybějící anténa). Lhůta, po kterou lze právo z vad uplatnit, je podle našeho názoru obecná tříletá promlčecí lhůta. Kupující má tedy možnost uplatnit práva z vadného plnění do tří let od okamžiku, kdy se o vadě dozvěděl, resp. dozvědět mohl a měl (viz ustanovení § 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Proto je důležité posoudit, kdy se spotřebitel mohl a měl dozvědět o tom, že má věc vadu. Pro posouzení tohoto hlediska je důležité, že byl spotřebitel ujištěn prodávajícím (tedy osobou jednající s náležitou péči a odborností v souladu s § 5 občanského zákoníku), že věc je plně kompatibilní s daným druhem přenosu, a proto jednal v dobré víře a nepodrobil zakoupené zboží hlubší, odbornější kontrole. Počátek obecné tříleté promlčecí doby tedy podle našeho názoru začíná běžet v okamžiku, kdy se spotřebitel poprvé pokusil navázat připojení k novému způsobu přenosu a zjistil, že zakoupené zboží není s tímto přenosem kompatibilní.
Pokud věc nemá deklarované nebo sjednané vlastnosti, může kupující v rámci uplatněné reklamace požadovat dle § 2169 občanského zákoníku primárně dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud je ale možné věc jednoduše opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného odkladu, mají tyto způsoby vyřízení reklamace přednost. Jestliže není možná ani jedna z uvedených variant, má kupující právo od smlouvy odstoupit.
V případě odstoupení od smlouvy se dle § 2004 odst. 1 občanského zákoníku závazek zrušuje od počátku. Tzn., že strany si musejí vrátit to, čím původně plnily. Jestliže tedy kupující za zboží zaplatil penězi a nevyžil žádnou poukázku atp., není možné, aby mu takovou formou byly vráceny prostředky, které na koupi vynaložil. Stejně tak není možné nutit k odběru jiného zboží.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.