Počet nahlášených stížností: | 371 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 2 |
5.12.2019 jsme kupovali televizor. Byli jsme přesvědčeni prodávajícím, že se vyplatí koupit zboží na splátky bez navýšení, v tom případě že nám dá navíc slevu 30%. Doma jsme zjistiti, že v úvěrové smlouvě je RPSN 45,16%, roč.úrok.sazba 37,84%.
Na zákaznické lince nám bylo sděleno, že sice mají na stránkách reklamu RPSN 0, ale záleží na finanč.specialistovi, kterou variantu zvolí. Druhý den jsme TV vrátili s "Odstoupením do 14dnů od úvěrové smlouvy". Fin.specialista p. Nádvorník tvrdil, že si děláme zbytečné komplikace, když splatíme dříve, bude se úvěr úročit pouze 2%. O tom není ve smlouvě zmínka a není to nákup bez navýšení. Pán věděl, že nebudeme mít čas dokumenty pročítat, byl konec pracovní doby.
Vždy jsme si říkali, jak můžou lidé podepsat něco takového a sami jsme naletěli.
Klamavá reklama firmy OKAY, klamání zákazníka na prodejně.
Nežádáme řešení pro sebe, problém jsme si vyřešili.
Prosíme o prošetření podvodného jednání společnosti OKAY.
Klamavá reklama na netu i v prodejně.
Obelhávají zákazníky, kteří se kvůli tomu mohou dostat do finančních potíží.
Děkuji, váš předplatitel D-TESTU
Svobodovi
|
Tweet |
Pokud společnost nabízí (byť prostřednictvím internetových stránek) RPSN ve výši 0 %, avšak při sjednávání smlouvy zákazníkovi finanční specialista vybere variantu jinou, výrazně odlišnou a pro spotřebitele výrazně nevýhodnou, máme za to, že se jedná o nekalou obchodní praktiku dle ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, která zahrnuje jak klamavé konání, tak i klamavé opomenutí, o které šlo patrně i v tomto případě.
Jelikož se jedná o poskytování spotřebitelského úvěru, je dozorovým orgánem v souladu s ustanovením § 23 odst. 8 Česká národní banka. Podnět k České národní bance je možné podat i elektronicky (více na: https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/formular-podani-dotazu-podnetu-upozorneni/).
Spotřebitel stížnost doplnil o následující:
"Dne 11.12.2019 jsme dostali e-mail od vaší společnosti D-test, že jste přijali naši stížnost. Bohužel případ se dosud nevyřešil, naopak úvěrová společnost ESSOX nám zaslala "ZPĚTVZETÍ ODSTOUPENÍ OD ÚVĚROVÉ SMLOUVY č. SU4002680248 a FAKTURU FV2720/00037, abychom uhradili celkovou částku přesto, že žádné zboží nemáme.
Jak jsme již popsali dříve,
kupovali jsme televizor, chtěli platit hotově, prodejce nás však přesvědčil o výhodné koupi na splátky bez navýšení, v tom případě že nám udělá navíc slevu 30%. Společnost Okay s.r.o. měla na svých stránkách reklamu o splátkách bez navýšení, 0% RPSN. Reklamu máme ofocenou z web. stránek prodejce v den nákupu. Nenapadlo nás tedy, že nás prodejce oklame.
Doma jsme zjistili, že máme úvěr. smlouvu, kde se uvádí RPSN 45,16%.
Z tohoto důvodu jsme hned druhý den zboží nerozbalené vrátili a od smlouvy odstoupili. Na lince Okay nás opakovaně ujistili, že věc dají do pořádku a ještě ten den nám bude volat někdo z úvěr. oddělení. Nikdo se ale neozval. Na úvěr. společnosti Essox nám bylo písemně sděleno, že záležitost musí dořešit společnost Okay.
Produkt Úvěrová společnost ESSOX nám zaslala "ZPĚTVZETÍ ODSTOUPENÍ OD ÚVĚROVÉ SMLOUVY č. SU4002680248 a FAKTURU FV2720/00037, abychom uhradili celkovou částku přesto, že žádné zboží nemáme
Požadované řešení Potřebujeme jistotu, že společnost Okay i Essox daly věci do pořádku.
Máme obavy, aby nám u dveří nezaklepal exekutor.
Myslíme si, že na takové praktiky by se měla zaměřit ČOI.
S díky a pozdravem
Svobodovi"
Na kupní smlouvu i na smlouvu o spotřebitelském úvěru lze v tomto případě pohlížet jako na smlouvy uzavřené v omylu. Dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí: "Jednal-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné." Pokud prodávající uváděl nepravdivé informace o podmínkách úvěrové smlouvy a tím o celkové částce, jedná se o rozhodující okolnosti uzavíraných smluv a smlouvy jsou díky tomu neplatné.
Nadto, i pokud prodávající pohlížel na smlouvy jako na platné, platí ve vztahu k odstoupení od úvěrové smlouvy následující. Dle § 118 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, může spotřebitel "od smlouvy o spotřebitelském úvěru jiném než na bydlení odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoli sankce ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření této smlouvy. V případě, že tato smlouva neobsahuje informace podle § 106 až 108 nebo § 109 odst. 1, lhůta pro odstoupení neskončí dříve než 14 dnů poté, co poskytovatel spotřebiteli chybějící informace poskytne v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat". Spotřebitel měl tedy nárok na odstoupení od smlouvy, které mu měl zástupce společnosti umožnit, neučinil-li tak, jde to k tíží společnosti.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Ve vztahu ke klamavé praktice a případné veřejnoprávní sankci platí, že jelikož se jedná o poskytování spotřebitelského úvěru, je dozorovým orgánem v souladu s ustanovením § 23 odst. 8 Česká národní banka. Podnět k České národní bance je možné podat i elektronicky (více na: https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/formular-podani-dotazu-podnetu-upozorneni/).
Společnost má nyní možnost na stížnost reagovat.
Společnost nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.