Počet nahlášených stížností: | 129 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
9. prosince jsem měl dopravní nehodu, kdy jsem nedostal přednost a stal jsem se poškozeným. Auto bylo následně odtaženo a čekalo se na likvidátora ohledně stanovení výše škody. Stanovená škoda přesáhla hodnotu vozidla. Pojišťovna následně dala vrak do aukce. Nyní mě volal pan likvidátor, že vůz byl odhadnuty na hodnotu před nehodou na 48000,-Kč. S tím, že však nikdo vrak nevydražil a tak mě dají o 20% menší částku, než je odhadní cena a nechají mě vrak, který údajně mohu prodat na náhradní díly.
Může si pojišťovna něco takového dovolit? Vždyť oprava se nevyplatí a když dám vozidlo na vrakoviště, tak ještě zaplatím za převoz a nedostanu tím asi nic. Neměla by mě vyplatit hodnotu vozidla?
Děkuji za odpověď.
Automobil Peugeot 307
Vyplácení celé hodnoty vozidla, tedy 48000,-Kč a vrak ať si klidně nechají.
|
Tweet |
Pokud byla způsobena škoda vozidlem třetí osoby, má poškozený právo na náhradu škody od pojišťovny, se kterou má škůdce uzavřenou smlouvu o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Nahrazuje se skutečná škoda. Skutečnou škodou je újma spočívající ve zmenšení majetku poškozeného vyjádřitelná v peněžité částce, kterou je nutno vynaložit na jeho navrácení do stavu před poškozením. Účelem zavedení povinného ručení je zajistit poškozenému plnou náhradu skutečné škody.
Rozsah náhrady škody proto musí zohlednit výši všech nutných prostředků, které byl poškozený nucen vynaložit k obnovení původního majetkového stavu. Nelze přenášet povinnost ke kompenzaci za tzv. totální škodu na poškozeného a neodůvodněně jej znevýhodňovat oproti škůdci. Náhrada by měla být tedy v takové výši, aby bylo možné majetkový stav poškozeného navrátit do stavu před pojistnou událostí.
Uvedené vyplývá mj. z nálezu Ústavního soud ČR se sp. zn. II. ÚS 155/16, dle něhož je v případě totální škody na vozidle nutné zohlednit tzv. princip plného odškodnění. Dle Ústavního soudu se skutečnou škodou rozumí zmenšení existujícího majetku poškozeného ve srovnání se stavem, jaký zde byl před způsobením škody, a proto musí i rozsah náhrady škody zohlednit výši všech nutných prostředků, které byl poškozený nucen vynaložit k obnovení původního majetkového stavu. Tato náprava může být zjednaná třeba i koupí srovnatelného osobního automobilu poté, co došlo ke zničení původního vozidla. Náhrada škody, a tedy pojistné plnění, by tak mělo být takové, aby byl plně kompenzován rozdíl v majetku poškozeného před nehodou a po ní.
Pokud spotřebitel s likvidací pojistné události nesouhlasí, měl by nesouhlas se šetřením pojistné události zaslat pojišťovně a požadovat znovu prošetření případu. K tomu by mělo být možné využít také formulář ne webu pojišťovny: https://www.generaliceska.cz/podnety.
Nebude-li spotřebitel se svou argumentací úspěšný, bude vhodné vyhledat právní služby a obrátit se na příslušný soud, případně je možné vymáhat škodu i po samotném škůdci.
Dobrý den,
abychom mohli přistoupit k prošetření celé záležitosti, prosíme o doplnění následujících údajů:
- číslo pojistné události
- registrační značka vozidla
- jméno a příjmení poškozeného
S ohledem na ochranu osobních údajů a dále na povinnost mlčenlivosti, která je nám zákonem o pojišťovnictví uložena, Vám bude v co nejkratším možném termínu zasláno vyjádření na Vaše kontaktní údaje.
S pozdravem
Kancelář ombudsmana
Generali Česká pojišťovna a.s.
Případné dotazy Vám rádi zodpovíme prostřednictvím e-mailové adresy stiznosti@generaliceska.cz
Se souhlasem České národní banky došlo ke spojení aktivit společností Generali Pojišťovna a.s. a Česká pojišťovna a.s. Na českém trhu tak od 21. 12. 2019 působí Generali Česká pojišťovna a.s.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.