Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Moji rodiče (senioři) se stali cílem podvodného jednání výše uvedené "společnosti". Byli telefonicky (manipulativním jednáním) uvedeni v omyl, že jednají se zástupcem stávajícího dodavatele el. energie a plynu. Následně kurýr opětovně jmenoval stávajícího dodavatele s tím, že se přihlašují do energetické soutěže o vysoutěžení co nejnižší ceny. Rodiče podepsali tzv. Přihlášku k energetické soutěži a tzv. Dohodu o zastupování dne 15.10.2019. Po 6 týdnech (dne 30.11.2019) byli písemně informováni o výsledku tzv. výběrového řízení a údajným vítězem "soutěže" má být firma eYello CZ, k.s. Kubánské nám. 1391/11, 100 00 Praha 10. Rodiče byli zcela v šoku, když zjistili, že podepsali změnu dodavatele. Jelikož se stávajícím dodavatelem (E.on) jim začala smlouva na plyn platit 8.9.2019. Rodiče při podpisu tzv. přihlášky (a "společnost" ji považuje za "dohodu" neobdrželi tiskopis k odstoupení od smlouvy). V zastoupení rodičů jsem vstoupila v písemný kontakt s "firmou" Platform energy, ale zatím jsou všechny mé pokusy o odstoupení od smlouvy marné, Podle jejich citace: výpověď by byla možná pouze s možností udělení sankce za porušení všeob. obch. podmínek /sankce udělena až do výše 5000Kč za každé odběrné místo s možností zrušení smluv ihned/...
Zneužití informace v obch. styku /kontakty ze smlouvy se stávajícím dodavatelem E.on/; sugestivní a kapciozní otázky a uvedení v omyl
Zrušení tzv. Přihlášky k energetické soutěži a tzv. Dohody o zastupování
|
Tweet |
Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Jestliže strana podepisující přihlášku vůbec nevěděla, jakou listinu podepisuje, resp. se domnívala, že podepisuje listinu jinou, mohlo by se jednat až o zdánlivé právní jednání pro nedostatek vůle dle § 551 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Dozor nad dodržováním pravidel ochrany spotřebitele provádí na tomto úseku Energetický regulační úřad. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušila svou zákonnou povinnost, má možnost obrátit se s podnětem k tomuto úřadu.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.
Uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Co se týče smluvní pokuty při ukončení závazku, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Pokud by se však jednalo o smluvní pokutu za odstoupení od smlouvy (zde ve lhůtě 14 dnů, resp. 1 roku a 14 dnů bez udání důvodu na základě § 1829 zákona č. 89/2012 Sb.), není možné smluvní pokutu vymáhat vůbec, ať už byla uvedena v obchodních podmínkách či v "těle" smlouvy samotné. Výše uvedený názor se opírá o ustálenou judikaturu Nejvyššího soudu ČR.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.