Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
10.1. jsem koupil na Alze zastříhávač Philips Series 3000 MG3740/15. Po rozbalení krabice jsem zjistil, že neodpovídá mým představám. 12.1. jsem šel zastříhávač vrátit, ale byl jsem odmítnut s odkazem , že se jedná o hygienické zboží a dle obchodní podmínek Alzy není možno zboží s rozbaleným obalem vrátit. Krabice byla zalepena transparentní páskou kterou jsem rozřízl, zastříhávač a jeho komponenty jsou zabaleny volně v igelit pytlících - nezataveny. Prodavač mi poradil řešit reklamaci telefonicky. Do Alzy jsem volal 15.1. vše znovu vysvětlil a požádal o vrácení zboží nebo písemné stanovisko. Z Alzy mi odpověděli:
Dobrý den,
Kontaktuji Vás v souvislosti se zamítnutím odstoupení u produktu PHIZA004 - Zastřihovač Philips Series 3000 MG3740/15 , z faktury 2200251551.
Rozhodnutí neumožnit odstoupení vychází z našich veřejných obchodních podmínek (které toto znění citují ze zákona) , kde je uvedeno -
II. Sdělení před uzavřením smlouvy
g. spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
vi - o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit
S pozdravem,
Jiří Touš - Alza.cz
Administrativní podpora
Odstoupení u produktu PHIZA004 - Zastřihovač Philips Series 3000 MG3740/15 , z faktury 2200251551.
Vrácení zboží
|
Tweet |
Právo na odstoupení, které spotřebiteli přiznává zákon, není možné smluvně omezit či vyloučit v neprospěch spotřebitele. Argumentace obchodními podmínkami je tedy v této souvislosti nesprávná.
Obecně platí, že při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Tento nárok však není absolutní.
Ustanovení § 1837 občanského zákoníku upravují situace, kdy není možné od smlouvy bez zákonného důvodu odstoupit. Dle § 1837 písm. g) platí, že spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce platí, že: "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání". (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/)
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že zastřihovač vousů je však typem zboží, které z hygienických důvodů vracet nelze. S odkazem na popis skutkového stavu ve stížnosti a na výše citovanou zprávu České obchodní inspekce lze patrně mít dle našeho názoru za to, že se nejedná o uzavřený obal ve smyslu § 1837 písm. g) občanského zákoníku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.