Počet nahlášených stížností: | 257 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 22 |
Dobrý den, dne 30.9.2019 jsem zakoupila na Datart.cz vestavnou troubu Candy. Ta se před 2 dny porouchala, volala jsem hned na linku datart, kde mi řekli, že si já mám sehnat autorizační středisko a tam vyžadovat opravu. Na mou otázku, proč mi spotřebič ne vymění, když se závada vyskytla do 6 měsíců od zakoupení, mi arogantně řekli, že tohle teda ne, že si já mám sehnat to autorizační středisko a vše si zařídit. Je teda vrchol, že mi nehodlají spotřebič výměnit a ještě větší teda je, že ani mi neseženu opraváře. Můžou si tohle vůbec dovolit? Já teď budu čekat víc jak týden na opraváře a jelikož už jsem takhle jednou reklamovala sušičku a opravovali ji tim stylem, že nejdřív opravář přijede, udělá že mě pitomce, že to funguje, co jako chci a pak přijede podruhé a podjel s tím, že musí objednat součástku a měsíc se neozve, tak mám strach, že to bude úplně stejné s tou troubou. Můžou takhle se chovat? Že mi neumožní výměnu spotřebiče, když koupě byla před 4 měsíci? A opravdu jsem já povinna si hledat opraváře? Děkuji za odpověď
Nefunkční vestavná trouba Candy stará 4 měsíce
Vrácení peněz nebo aspoň výměna zboží
|
Tweet |
Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Prodávající má dle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se prodávající se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Pokud prodávající nevyřídí reklamaci ve stanovené době (30 dnů nebo individuálně sjednaná doba), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Prodávající má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce prodávajícího možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Co se týče místa uplatnění reklamace platí dle § 2172 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, že nároky z vadného plnění se uplatňují u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však v potvrzení podle § 2166 téhož zákona uvedena jiná osoba určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy. Dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, navíc platí, že s výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání.
Odmítnutí přijetí reklamace tak, jak je popsáno ve stížnosti, není možné. Navíc by se mohlo jednat o správní delikt, za který může být podnikatel sankcionován orgánem státního dozoru, kterým je v řešené věci Česká obchodní inspekce. Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.