Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
mám pocit, že se ze mě Alza dělá dobrý den. Dal jsem k vám na reklamaci hodinky garmin vivo movestyle3 a po 3 týdnech přestaly ukazovat správně čas a celý systém ručiček byl posunutý a neukazoval správně. Tuto vadu jsem reklamoval (reklamace 2 dny před vypršením termínu zamítnuta s tím, že se závada neprojevila). Když jsem si hodinky vyzvedl připadal jsem si jako u debilů. Nejenom že se hodinky vrátily naprosto vybitý ale po nabitý (na prodejně) jsem zjistil, že závada je tam stále stejná. Dost se divil i váš zaměstnanec na pobočce. Nevím ale asi se někdo z reklamačního na celou věc dost vy... Nyní jsem dal hodinky znovu na reklamaci (jako u debilů nevím jak dlouho to budu ještě dělat). Opět budu čekat celý měsíc s tím, že bude reklamace zamítnuta? Je fajn si u vás koupit něco.. používat tři týdny a pak to nemít dva měsíce!
Dle zákona a určitě to tu nemusím odkazovat nedošlo k napravení reklamované věci. Hodinky jsem Vám vrátil. Tudíž dále běží zbytek doby na reklamaci 30 dnů. Hodinky jsem Vám dal reklamovat 4.2. a byla vyřízena 3.3. Dnes je tedy poslední den k vyřízení reklamace. Požaduji tedy buď vrácení peněz nebo nový kus.
Pokud se vada na věci prokazatelně projevuje i po převzetí věci z reklamace, jste oprávněna po prodávajícím požadovat bezplatné odstranění vady ve lhůtě, která zbývá do 30 dní, které měl prodávající ze zákona na vyřízení reklamace. K požadavku doplňte důkaz, např. videozáznam nebo svědectví blízké osoby o skutečnosti, že se vada na věci skutečně projevuje i po převzetí věci z reklamace. Vadu zároveň můžete prodávajícímu předvést při předávání věci a zanést její projev do reklamačního protokolu s potvrzením přebírajícího pracovníka. Pokud prodávající následně reklamaci nevyřídí během zbývajících dní do konce lhůty a vadu neodstraní, vznikne Vám právo na odstoupení od kupní smlouvy pro nevyřízení reklamce řádně a včas, dle § 19 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Prodávajícího zároveň upozorněte, že ze zákona odpovídá za vadné plnění on, a ne jeho smluvní partner (jako např. autorizovaný servis), dle § 2172 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Samozřejmě platí, že pokud nedojde k nápravě budu celou věc medializovat a dám si záležet. Chápu, že vy nejste autorizovaný servis, ale oni pro vás odvedli velice špatnou službu.
S pozdravem
Marek Gajdušek
Výměna za nový kus nebo vrácení peněz v termínu 30 dní na reklamaci
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, za to, že věc byla vadná již při převzetí. Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Dle našeho názoru, potvrzeného ustálenou judikaturou Nejvyššího soudu ČR, není možné vykládat běh lhůty uvedený v ustanovení § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, způsobem, který je nastíněný v obsahu stížnosti. Zamítl-li totiž prodávající reklamaci, je tím skončen reklamační proces. Spotřebitel může práva z vadného plnění uplatnit vůči prodejci v reklamačním řízení znovu, pak ovšem počíná 30 denní lhůta běžet znovu, a to v celém svém rozsahu. I z tohoto důvodu je více efektivní cestou, jak rozporovat neoprávněně zamítnutou reklamaci, postup popsaný výše, tedy s pomocí znaleckého posudku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.