Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
25.10.2019 jsem podepsala dohodu o poskytnutí služby - hubnutí ve středisku studia zdravého životního stylu. Bohužel až po následném uvědomění si svého zdravotního stavu jsem na uvedné středisko zaslala žádost o odstoupení od výše popsaného. Odesláno 1.11.2019 /dny volna 26.10., 27.10.,28.10.2019 - sobota, neděle a státní svátek/.Dozvěděla jsem se, že v ten okamžik mi byl vlastně poskytnut úvěr ve výši asi 13.000 Kč - což jsem netušila, ale musela jsem ho začít okamžitě splácet. Až po mé urgenci /nikdo se mi do té doby neozval/v prosinci 2019 mi bylo oznámeno, že na odstoupení nemám nárok. Od té chvíle se setkávám pouze s arogancí a neochotou k vysvětlení. Žádné plnění dohody nenastalo.
Prosím proto o pomoc.
Poskytování dietního jídelníčku, masáže atd.
Zrušení poskytnutého úvěru, protože žádné plnění ze strany poskytovatele nenastalo.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti vyplývá, že spotřebitelka uzavřela spotřebitelský úvěr, přičemž připadá v úvahu možnost, že nemusela být splněna náležitá informační povinnost. Vyjádříme se tedy nejprve k tomuto potencionálnímu problému. Ohledně spotřebitelského úvěru, který spotřebitelka uzavřela, platí, že dle § 118 zákona č. 257/2016, o spotřebitelském úvěru, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy o spotřebitelském úvěru jiném než na bydlení ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření této smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoli sankce spojené s tímto odstoupením. V případě, že nebyla splněna informační povinnost (k tomu viz § 106 až 108 nebo § 109 odst. 1 zákona o spotřebitelském úvěru), lhůta pro odstoupení neskončí dříve než 14 dnů poté, co poskytovatel spotřebiteli chybějící informace poskytne v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat.
Ohledně způsobu uzavření spotřebitelského úvěru upozorňujeme na to, že poskytovatel a zprostředkovatel úvěru (v souladu s § 77 odst. 1 zákona č. 257/2016, o spotřebitelském úvěru) při komunikaci se spotřebitelem, včetně propagačního sdělení, nesmí používat nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace. Dále je nutné poskytovat předsmluvní informace v souladu zejm. s § 94 a § 95 zákona č. 257/2016, o spotřebitelském úvěru. Má-li spotřebitel za to, že splnění informační povinnosti a způsob uzavření spotřebitelského úvěru byl nestandardní, může zvážit podání podnětu k ČNB, která vykonává nad poskytováním, resp. zprostředkováním spotřebitelských úvěrů státní dohled. Dle § 155 odst. 2 zákona o spotřebitelském úvěru lze za spáchané přestupky uložit pokutu až 20 mil. Kč, a to v závislosti na druhu přestupu (k tomu viz § 155 odst. 1 zákona o spotřebitelském úvěru).
K problému odstoupení od smlouvy a neplnění služby uvádíme následující. Byla-li smlouva sepsána na pobočce, kam se spotřebitelka dostavila z vlastního popudu (tzn. nebyla tam odkázána např. pracovnicí, která v obchodním středisku rozdává letáky společnosti atp.), jedná se o smlouvu uzavřenou v "kamenné" provozovně prodávajícího a zásadně není možné od této smlouvy bez udání důvodu odstoupit.
Pokud ovšem spotřebitel uhradil kupní cenu služby, prodávající má povinnost službu poskytnout. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba poskytnutí nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat poskytnutí služby ihned. Prodávající je poté povinen splnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže službu neposkytne, upozorní spotřebitel prodávajícího, že neposkytl službu včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k jejímu poskytnutí (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající neposkytne službu ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.