Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, 30. 1. mi přišel od firmy Ovocný dudlík postýlkový mantinel. Dorazil v protrženém „hygienickém obalu“, v místě protržení mírně ušpiněný a částečně rozpletený. Zdůrazňuji, že krabice mi byla přepravcem předána v pořádku, tudíž jsem nemohla tušit, že přebírám poškozenou věc. V zákonné lhůtě jsem prodávajícího informovala o odstoupení od kupní smlouvy, včetně zaslání fotografie poškozené věci po rozbalení a vrátila na jeho adresu. Bohužel jsem udělala tu chybu, že jsem roztržený pytel vyhodila a vrátila v jiném obalu.
Prodávající mi poslední den lhůty pro vrácení peněz zaslal zamítavý reklamační protokol s vyjádřením, že jsem nedodala kompletní zboží (myšleno tím roztržený pytel), zřekl se kompletně zodpovědnosti za dodání poškozené věci (prý jsem škodu způsobila já nebo přepravce) a již se se mnou dále „nebavil“. Snažila jsem se s ním zkontaktovat a domluvit se na řešení, které by vyhovovalo oběma stranám, ale bez odpovědi.
Požaduje zaslání poštovného na účet a mantinel mi chce zaslat zpět. V podmínkách má, že pokud nebude reklamace vyzvednuta do 30 dnů po uplynutí zákonné lhůty pro vyřízení reklamace, začne účtovat za každý započatý den skladné ve výši 25 Kč/ den.
Prosím Vás o posouzení této situace.
Děkuji, Málková.
Mantinel pletený do copu, délka 300 cm
Vrácení peněz
|
Tweet |
Odstoupení od kupní smlouvy je jednostranným právním jednáním, přičemž k jeho účinností je nezbytné, aby bylo doručeno druhé straně. Jestliže existuje právní nárok na odstoupení, smlouva zaniká v okamžiku, kdy strana mající tento nárok prokazatelně oznámí straně druhé, že jej využívá. V případě odstupování od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží jsou na rozdíl od jiných případů odstupování zákonem přesně vymezeny lhůty, v nichž je zapotřebí jednat.
Spotřebitelka má dle § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží na to, aby odstoupení u prodávajícího uplatnil. V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitelka ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Taková skutečnost nenastala, není tedy důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebitelce.
Občanský zákoník tedy neumožňuje pozdržení platby v případě poškození zboží spotřebitelkou. V takové situaci je možné dle § 1833 občanského zákoníku pouze to, aby si prodávající nárokoval tzv. snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Jestliže k takovému snížení vrácené částky dojde, měl by prodávající prokázat, na základě čeho se tak stalo, a to např. doložením fotodokumentace.
Pokud vzniklo porušení obalu a dodávané věci ještě před tím, než ji spotřebitelka převzala, jde poškození za prodávajícím. Dle § 2090 odst. 2 občanského zákoníku totiž dochází při zasílání zboží spotřebitelce prostřednictvím přepravce, kterého nabízí prodávající, k odevzdání zboží (a tím i k přechodu nebezpečí škody na věci) až v okamžiku, kdy spotřebitelka věc převezme.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení, spotřebitelka tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku. Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebitelce.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitelka možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.