Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Vážení,
po listopadovém zdražení energie mi zavolala společnost Česká srovnávací s tím, že mi dokáží vysoutěžit levnější elektrickou energii. Vzhledem k tomu, že za elektřinu platím přes 9.000 Kč, jsem chtěla vědět o co jde.
V zápětí dorazil tzv. kurýr a v podstatě na kapotě auta jsem podepsala jakousi smlouvu (mám 4 dioptrie), o tom, že mi ona firma dokáže slevnit energii.
Tento kurýr na mě požadoval poslední vyúčtování či smlouvu, toto jsem mu neposkytla.
Česká srovnávací mě od té doby pronásledovala a neustále vyžadovala vyúčtování energií či smlouvu s mým současným dodavatelem energie. Nic jsem jim nedala.
Když po čase přijela dcera, která trvale žije mimo České Budějovice, (ale která je majitelkou nemovitosti v které energii odebíráme a tedy i majitelkou odběrného místa), po prostudování "smlouvy" zjistila, že jsem nalétla tzv. "šmejdům" a abych okamžitě smlouvu zrušila.
Poslala jsem České srovnávací společnosti výpověd (po čtrnástidenním termínu) a oni mě následně znovu vyzvali, abych poskytla údaje o místě odběru, a množství energií a zúčastnila se jejich tzv "aukce" nebo zaplatila smluvní pokutu 5.000,- Kč.
Na jejich výzvu jsem odpověděla, že trvám na výpovědi jelikož se jedná o neseriozní firmu a agresivní obchodní praktiky. Na to mi před týdnem byla znovu zaslána výzva k účasti na aukci a pokud se jí nezúčastním, výzva k platbě faktury 5.000,- Kč jako penále za neúčast.
Jsem důchodkyně, platby za energie jsou jednou z nejvyšších položek v mém rozpočtu.
A nyní pokuta za něco co ani nezačalo.
Existuje nějaká možnost, se z této v podstatě nevolnické smlouvy vyvléci?
V mém případě bych se snad mohla otáčet na tom (krom toho, že je celá aukce energií v podání České srovnávací jeden velký podvod), na tom, že zůstal nevyplněn bod?
V bodě 2 by mělo být vyplněno:
Odběrné místo zákazníka. Stávající dodavatel zákazníka, nevyplněné je i EAN/EIC - tím není specifikováno ani zda se jedná o elektřinu či plyn.
Oni se mě sancionalizují za nedodržení bodu 3. ten ovšem přichází ve smlouvě až po bodu 2., který zůstal ve smlouvě nevyplněn.
V průvodním dopise se přímo uvádí:
"Kuryr naskenoval vaše dokumenty týkající se energií, jako se smlouva roční vyúčtování, SIPO". - on nic nenaskenoval ani nevyplnil, protože jsem mu to před podpisem smlouvy neposkytla.
Já jsem v podstatě podepsala nevyplněnou smlouvu, která by tím podle mého selského rozumu měla být od počátku neplatná. Ve smlouvě je udáno pouze mé jméno a adresa a číslo telefonu.
Oslovila jsem svého dosavadního dodavatele energie Eon a ti mé dceři (majitelce odběrového místa) doporučili pokutu zaplatit a pak ji soudně vymáhat zpět, jelikož se dle nich, jedná o nekalé obchodní praktiky.
Existuje něco jako hromadná žaloba postižených lidí, či vyhrané soudní pře (precedens), o které bych se se svojí žalobou mohla opřít?
Prosím, doporučte mi co mám dělat. Moc díky. Věra Soukupová
Nevím, zda chcete naskenovat onu smlouvu?
Nechci platit sankci nehoráznou sumu 5.000,- Kč za odstoupení od podpisu objednávky.
Smlouvu jsem podepsala v časové tísni a neporozumněla jsem obsahu.
Česká srovnávací není důvěryhodná společnost, které bych chtěla nadále dávat plnou moc mě zastupovat v jakékoliv záležitosti.
Smlouva nemá všechny právní náležitosti.
|
Tweet |
Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Jestliže strana podepisující přihlášku vůbec nevěděla, jakou listinu podepisuje, resp. se domnívala, že podepisuje listinu jinou, mohlo by se jednat až o zdánlivé právní jednání pro nedostatek vůle dle § 551 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.
Co se týče případné smluvní pokuty při ukončení závazku, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.