Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Zdravím Vás,
Organizátoři závodů v současné době přesouvají závody z jarní sezóny do podzimní. Mění termíny a někteří z nich se rozhodli nevracet startovné, ale přesunout je. Ovšem na podzim je celá řada jiných závodů. :-/
Chtěl jsem se Vás zeptat, je možné, přesunout závod a nevrátit mi startovné, když s tím nesouhlasím?
Jedná se například o běžecký seriál běhej lesy, zde jsou jejich obchodní podmínky:
https://behejlesy.cz/cms.front.page/page/250
Navíc mají ještě v jejich pravidlech napsáno, že v případě epidemie není nárok na vrácení startovného.
https://behejlesy.cz/cms.front.page/page/226
Děkuji za odpověď.
startovné na běžecký závod
Informování veřejnosti, jak postupovat.
|
Tweet |
Pokud byla sportovní akce zrušena, má spotřebitel právo žádat vrácení peněžních prostředků. Nevrátí-li společnost peněžní prostředky, drží majetkový prospěch bez právního důvodu (právní důvod zrušením smlouvy odpadl), jednalo by se tedy o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Společnost je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Dle zákona je možné se s odkazem na zásah vyšší moci liberovat pouze v oblasti náhrady škody, nikoliv v oblasti tzv. následné nemožnosti plnění (k tomu viz § 2913 odst. 2 a § 2006 an. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). To znamená, že podnikatel má povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu vstupenek (zde kupní cenu startovného), ale nemá povinnost spotřebiteli hradit kupř. již zaplacenou zálohu na ubytování, které si spotřebitel v souvislosti se sportovní dopředu zaplatil.
Obchodní podmínky v bodě 5 odst. 2 se dle našeho názoru nepoužijí, neboť jsou v rozporu s kogentními ustanoveními zákona, který má v těchto situacích přednost, jelikož se jedná o normu s vyšší právní silou.
Pokud byla sportovní akce přesunuta, jedná se o jednostrannou změnu podmínek, za kterých je poskytováno plnění ze strany společnosti. Jednostranná změna smluvních podmínek je ve smluvním právu v zásadě (tj. až na výjimku, kterou upravuje § 1752 občanského zákoníku) nepřípustná, neboť je v rozporu se základní zásadou smluvního práva pacta sund servanda („smlouvy mají být plněny“). Spotřebitel tedy bude muset zásadně vždy s jednostrannou změnou obsahu závazku souhlasit. Obsahem závazku je i ujednání o místě a času plnění.
Pokud se změnou závazku spotřebitel souhlasit nebude, bude závazek pro nemožnost plnění ze strany pořadatele zrušen a spotřebitel bude mít možnost na vrácení peněžních prostředků, které poskytl pořadateli. Pokud by spotřebitel s přesunutím souhlasil a pořadatel akce mu umožnil účastnit se na základě vstupenky zakoupené původně na jiný termín, je nutné toto právní jednání kvalifikovat jako tzv. novaci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.