Společnost


ČEZ Distribuce, a. s.

Počet nahlášených stížností:31
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#41218Změna tarifů a prodloužení smlouvy bez mého souhlasu a vědomí

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

11 měsíců 3 dny 6 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
09.04.2020, před 5 lety

Jiří Skalák

Znění stížnosti

Dobrý den,
Před necelým rokem mi dodavatel elektřiny Čez změnil tarify, což jako zákazník buď můžu přijmout nebo můžu změnit dodavatele. Problém je ale v tom, že Čez mi předchozí smlouvu (nazývá to elektřina na 2 roky) k 1.7.2019 automaticky o dva roky prodloužil. Přitom jsem k tomu nejen nedal žádný souhlas, ale já se o té změně tarifů a smlouvy dověděl až letos koncem února, kdy mi Čez poslal fakturu na doplatek, ačkoliv jsem měl o 10% nižší spotřebu elektřiny než předchozí rok. Od Čezu mi nepřišla žádná informace o změně tarifů nebo prodloužení smlouvy.
Dodenávna jsem si myslel, že jakákoliv smlouva je dána dohodou dvou stran a ne libovůlí jedné strany. To mi také Čez mohl klidně zdvihnou ceny desetinásobně a nyní mi poslat fakturu na sto tisíc a já bych nemohl proti tomu nic dělat. Tu mimořádnou fakturu jsem zatím nezaplatil (nejsem ani v dobré finanční situaci a jsem současně bez práce) a uvažuji to řešit soudně. Za celá desetiletí jsem se s takovým otrokářským jednáním nesetkal a chci co nejdříve změnit dodavatele elektřiny. Nevím ale, zda je to možné, když ta jednostranně (podle mě protiprávně) schválená nová smlouva má trvat až do července příštího roku.
Fakturu i smlouvu jsem sice na stránkách Čezu rozporoval, ale jako odpověď mi přišla jen obecná formulace a dospěl jsem k závěru, že tudy cesta nevede. Dovolat se na linku Čezu jsem po několika marných pokusech vzdal.


Produkt

Elektřina na dva roky


Požadované řešení

Zrušení protiprávně prodloužené smlouvy a umožnit přechod k jinému dodavateli elektřiny.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.4.2020 17:22, před 5 lety

Dle ustanovení § 11a zákona č. 458/2000 Sb., energetického zákona, "Zvýší-li držitel licence na obchod s elektřinou, obchod s plynem, výrobu elektřiny nebo výrobu plynu cenu za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změní-li jiné smluvní podmínky, je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek. To neplatí, pokud držitel licence oznámí zákazníkovi zvýšení ceny nebo změnu jiných smluvních podmínek nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti a současně zákazníka poučí o jeho právu na odstoupení od smlouvy."

Dle ustanovení § 1752 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, mohou být obchodní podmínky jednostranně měněny, nicméně musí být ujednáno, jakým způsobem o tom bude druhá strana vyrozuměna. Zároveň musí být straně ponechána možnost změnu takového závazku odmítnout. Jestliže nebyl spotřebitel řádně informován o změně ceny za energie dle smlouvy, popřípadě nebyl informován vůbec, bylo by takové jednostranné změnění ceny neúčinné. Spotřebitel by tak měl nárok na cenu dle předchozího tarifu.

V případě, že by mu nebyly poskytnuty energie za původně sjednanou cenu, mohl by v takovém případě spotřebitel namítat podstatné porušení smluvní povinnost dle ustanovení § 2002 občanského zákoníku, s kterým se pojí možnost okamžitého odstoupení od smlouvy.

V případě sporu s dodavatelem má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad, který rozhoduje spory mezi zákazníkem a společností (více informací je možné vyhledat na webové adrese www.eru.cz/cs/informacni-centrum).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.3.2021 16:09, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.