Počet nahlášených stížností: | 124 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Věc: Nesouhlas s udělením smluvní pokuty
Vážení,
dne 28.8.2019 mne v místě mého bydliště na výše uvedené adrese navštívil zástupce Vaší společnosti .Na základě jeho argumentů jsem s ním „mezi dveřmi“ uzavřela smlouvu Příhláška do výběrového řízení . Ke všem úkonům spojeným s touto přhláškou jsem Vašemu zástupci udělila plnou moc.
Důvody:
Zástupce Vaší společnosti mě neinformoval o možnosti zrušení smlouvy do 14 dní ode dne uzavření, což je klamné opomenutí a nekalá obchodní praktika dle z. o ochraně spotřebitele.
Neobdržela jsem formulář pro odstoupení od smlouvy.
Při podpisu mi bylo také sděleno,že jde pouze o smlouvu, která platí pouze 6 měsíců a zaručuje mi pouze to,že se mi nebude zvyšovat cena dodávek elektřiny a plynu,v žádném případě mi nebylo sděleno,že mě bude někdo přeregistrovávat k jinému dodavateli.
Po celou dobu,od podpisu smlouvy u Vaší společnosti se žádná společnost neozvala,nebyl mi doručen žádný dokument,který by mě upozornil na změnu dodavatele energii.
V průběhu března mě písemně oslovil můj stavající dodavatel,že neoprávněně odebírám dodávku plynu, a hrozil mi velkou finanční pokutou.
Vzhledem k tomu,abych nebyla tzv“černý odběratel“,jsem byla nucena kontaktovat společnost a sepsat smlouvu o dodávce plynu a to z důvodu,že nového odběratele energii jsem neměla,podotýkám :nikdo se neozval ani písemnou formou .
Nyní mi přišel od Vás dopis .ve kterém mi sdělujete,že jsem porušila smlouvu a udělujete mi pokutu 2000 kc.
Závěr:
S tímto rozhodnutím nesouhlasím,protože v předsmluvních informacích je uvedeno, že je Přihláška do výběrového řízení uzavřena na dobu určitou šesti měsíců.
Nebyl dodržen časový rámec, a k převodu k jinému dodavateli nedošlo.
Věc tedy jde při takto závadném postupu mimo spotřebitele.
Jsem ochotná danou věc řešit soudní cestou a přes obchodní inspekci.
S pozdravem
Jiřina Urbániková
Ostrava 30
č.044468
Zrušení pokuty ,smlouvy a plné moci
|
Tweet |
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.
Co se týče případné smluvní pokuty, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Zároveň dle rozhodnutí Nejvyššího soudu, 33 Odo 469/2006, platí, že ujednání, jehož smyslem je sjednání smluvní pokuty pro případ výkonu práva odstoupení od smlouvy a nikoliv pro případ porušení smluvní povinnosti je absolutně neplatné. Pokud tedy spotřebitel odstupuje od smlouvy na základě zákonných důvodů, nemůže být za výkon tohoto práva sankcionován. Zda je takovéto ujednání součástí obchodních podmínek nebo smlouvy samotné není v tomto případě rozhodující.
Z obsahu stížnosti také vyplývá, že spotřebitel byl při uzavírání smlouvy patrně uveden v omyl. Při prokázání této skutečnosti by mohl spotřebitel namítat neplatnost smluvního ujednání dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Pro úplnost dodáváme, že dle zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, platí, že uzavře-li spotřebitel (v řešené věci za spotřebitele zmocněnec) smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu (= smlouvu s dodavatelem), má spotřebitel ze zákona možnost ji vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek. Zákon garantuje spotřebiteli možnost zrušit smlouvu bez jakékoliv sankce.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.