Počet nahlášených stížností: | 169 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 16 |
Odstoupení od smlouvy bylo sepsání viz. níže a posláno doporučeně poštou na adrsu :Čedok, IČO 60192755, Na Příkopě 18 111 35 Praha 1 dne :
Olbramovice, 23. března 2020
Odstoupení od cestovní smlouvy č. 2739114 (storno zájezdu)
Vážení,
obracím se na vás se stornem zájezdu objednaného na základě cestovní smlouvy č. 2739114 uzavřené dne přes internetový prodej dne 26.1.2020.
Vzhledem k stávající situaci kolem šíření nemoci Covid 19 a tím i přechodu Českého státu do nouzového režimu s uzavřením hranic na dobu neurčitou, jsem nucena od uzavřené smlouvy v souladu s § 2535 občanského zákoníku tímto odstoupit.
Po prostudování VSP CK Čedok čl. 5.1 v případě zahraničního zájezdu a pobytu je odstupné vraceno v plné výši, neboť pobytový zájezd je zrušen nad 60 dni od data plánovaného zájezdu.
Dále uvádím, že ve VSP CK Čedok čl. 2 písm. d) je uvedeno, že jestliže v místě určení cesty nebo pobytu, nebo v jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu, nebo na přepravu osob do místa určení cesty/pobytu je CK Čedok povinen bezodkladně nejpozději do 14 dnů od smluvního odstoupení vrátit veškeré uhrazené platby. Aktuální stav v Řecku je nyní 624 nakažených osob nemocí Covid 19 a stav každý den stoupá.
Žádám vás proto o vrácení zaplacené zálohy ceny zájezdu ve výši 5.960,-Kč do 14 kalendářních dnů od doručení tohoto dopisu ve prospěch běžného účtu č. 2000288613/2010.
Jelikož od doručení dopisu uběhlo již více jak 14 dní obracím se na Vás o možné vyřešení sporu.
Děkuji za pomoc a vstřícnost
Mgr. Michal Pohnán
Odstoupení od cestovní smlouvy č. 2739114 (storno zájezdu)
Požaduji vracení peněz za zaplacenou zálohu.
|
Tweet |
Je-li nepochybné, že zájezd má proběhnout v době, kdy bude stále nařízením vlády zakázáno občanům ČR vycestovat do zahraničí, nebo v době, kdy je daná destinace zasažena pandemií nemoci COVID-19, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé zaplacené částky (tj. bez storno poplatků).
Pokud není zcela nepochybné, že v době, kdy má být zájezd konán, bude situace stále stejná (tj. bude znemožněno vycestovat, nebo bude cílová destinace zasažena pandemií, případě obě varianty naráz), má sice spotřebitel stále možnost odstoupit od smlouvy o zájezdu, avšak nárok cestovní kanceláře na účtování si storno poplatku zůstává zachován. Výše storno poplatku vždy musí být v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smluvním ujednáním. Smluvní ujednání o storno poplatku může být obsaženo jednak ve smlouvě samotné, jednak v platně přiložených obchodních podmínkách.
Spotřebitel podle našeho názoru odkazuje správně a přesně na jednotlivá ustanovení obchodních podmínek společnosti i na ustanovení § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Podle těchto ustanovení má nárok na vrácení kupní ceny v plném rozsahu. Pokud totiž dojdeme k tomu, že spotřebitel nemá nárok odstoupit od smlouvy bez poplatků pro vznik mimořádné a nevyhnutelné události v místě plánovaného zájezdu, tak ale dojdeme alespoň k tomu, že jeho odstoupení od smlouvy bylo podáno v takovém časovém předstihu, že mu v souladu s obchodními podmínkami společnosti nemůže být účtován storno poplatek právě proto, že od smlouvy odstoupil "včas". Zjednodušeně řečeno, jelikož spotřebitel odstoupil od smlouvy dostatečně brzo, má nárok na odstoupení od smlouvy bez storno poplatku bez ohledu na další okolnosti, jakými jsou např. šíření nemoci COVID-19 v cílové destinaci, uzavření hranic atp.
Ohledně formy, ve které má být kupní cena spotřebiteli vrácena, platí následující. V nedávné době vešel v platnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Zavedena byla tzv. ochranná doba. Zákonná úprava stanoví, že zájezdy s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020 mají speciální režim. Novinkou je vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu.
Po dobu trvání ochranné doby spotřebitel nemá možnost požadovat vrácení peněz za zrušený zájezd. Po předložení vystaveného poukazu je však oprávněn požádat cestovní kancelář o nabídnutí náhradního zájezdu ve stejné nebo vyšší kvalitě. Pokud mu cestovní kancelář nevyhoví a zájezd do 30 dnů neposkytne, musí spotřebiteli vrátit peníze. Pokud spotřebitel nepožádá cestovní kancelář o náhradní zájezd nebo nevyužije její nabídky jiného zájezdu, vrátí mu cestovní kancelář veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. To znamená do 14. září 2021. Možnost vrácení kupní ceny ve formě voucheru však nic nemění na tom, že hodnota voucheru musí odpovídat (již uhrazené) kupní ceně zkrácené pouze o takový stornopoplatek, jehož výše je v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smluvním ujednáním. Rovněž to také nemění nic na tom, že cestovní kancelář nemůže zůstat nečinná a při odstoupení od smlouvy přestat se spotřebitelem komunikovat. V takovém případě je spotřebitel oprávněn dožadovat se vrácení kupní ceny i zasláním tzv. předžalobní výzvy dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád.
Více informací najdete též v našich článcích dostupných z:
https://www.dtest.cz/clanek-7953/koronavirus-a-ruseni-zajezdu
a
https://www.dtest.cz/clanek-8002/na-co-mate-nove-pravo-pri-zruseni-zajezdu-kvuli-pandemii
Dále je možné informace dohledat na webu Ministerstva pro místní rozvoj. Dostupné z:
https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/vsechna-opatreni-a-pomoc-mmr-pri-pandemii-covid-19/cestovani-v-dobe-koronaviru
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.