Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Měla jsem v květnu 8 letět s přítelem do Řecka, vzhledem k situaci, která nastala je mi jasné že nikam nepoletím. Zaplatila jsem 3000 zálohu plus pojištění a nějaká slečna L. po mně žádá doplatek a vyhrožuje mi navýšením v případě že nezaplatím. Žádala jsem jí od telefonní číslo a bohužel to není možné, slečna je arogantní, nepříjemná vůbec nevím co tam takováhle slepice dělá. Nechci nic platit protože už předem vím že nikam nepoletím, do 8. Května se určitě Hranice neotevřou a pochybuji že Invia dostojí závazku a já odletím. Opravdu ve svých řadách máte skvělé lidi.
V případě že nezaplatím
Nebudu nic platit najděte způsob a vyřešte to.
|
Tweet |
Je-li nepochybné, že zájezd má proběhnout v době, kdy bude stále nařízením vlády zakázáno občanům ČR vycestovat do zahraničí, nebo v době, kdy je daná destinace zasažena pandemií nemoci COVID-19, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé zaplacené částky (tj. bez storno poplatků). Pokud k takovému odstoupení od smlouvy dojde, zaniká podle našeho názoru i povinnost doplácet doposud neuhrazenou kupní cenu v termínech, které byly původně sjednány a které následují až po odstoupení spotřebitele od smlouvy o zájezdu.
Pokud není zcela nepochybné, že v době, kdy má být zájezd konán, bude situace stále stejná (tj. bude znemožněno vycestovat, nebo bude cílová destinace zasažena pandemií, případě obě varianty naráz), má sice spotřebitel stále možnost odstoupit od smlouvy o zájezdu, avšak nárok cestovní kanceláře na účtování si storno poplatku zůstává zachován. Výše storno poplatku vždy musí být v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smluvním ujednáním. Pokud by spotřebitel od smlouvy neodstoupil a vyčkával, jak se situace vyvine, je povinen doplácen kupní cenu tak, jak bylo původně ujednáno, protože smluvní vztah stále trvá.
Obecné doporučení by tedy mohlo zní tak, že v případě, kdy je nepochybné (tj. např. je dopředu deklarováno, že hranice budou v termínu konání zájezdu stále zavřené), že ke konání zájezdu nedojde, doporučujeme spotřebiteli odstoupit od smlouvy. V takové situaci totiž zaniká původně sjednaný závazek a s ním spojená povinnost doplatit kupní cenu za zájezd, zároveň však cestovní kancelář nemá nárok na to, aby spotřebiteli účtovala storno poplatek, neboť ke zrušení zájezdu dochází vlivem nepředvídatelné události, nikoli z vlastní vůle spotřebitele.
Závěrem dodáváme, že postup cestovních kanceláří, které do posledních chvílí otálejí se zrušením zájezdů i v případech, kdy je již zcela zřejmé, že nebude možné zájezd pořádat, jen proto, aby nemusely závazek rušit, a aby spotřebitel měl tím pádem povinnost "doplatit" celou kupní cenu, není podle našeho názoru v souladu se zásadami dobrých mravů a poctivého obchodního styku. Tyto zásady by měly prostupovat celým soukromým, resp. závazkovým právem. Naprosto chápeme, že současná situace zasáhla sektor cestovního ruchu možná s největší intenzitou, na druhé straně výpadky příjmů se týkají i rozpočtů rodin či jednotlivců. K tomu shodně viz stanovisko Veřejného ochránce práv, dostupné z:https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2020/ombudsman-kdo-ochrani-klienty-cestovnich-kancelari/?fbclid=IwAR2CwBWYAWnYmWnr1p0rnihgVz_jxAKeaBkCvhjbd6svOswGh0-sNHDWd68.
Více informací najdete též v našich článcích dostupných z:
https://www.dtest.cz/clanek-7953/koronavirus-a-ruseni-zajezdu
a
https://www.dtest.cz/clanek-8002/na-co-mate-nove-pravo-pri-zruseni-zajezdu-kvuli-pandemii
Dále je možné informace dohledat na webu Ministerstva pro místní rozvoj. Dostupné z:
https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/vsechna-opatreni-a-pomoc-mmr-pri-pandemii-covid-19/cestovani-v-dobe-koronaviru
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.