Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den, dne 22.1.2020 jsem zakoupila zájezd pro dvě osoby na Mallorku přes Invii- jedná se o zájezd , který pořádá CK Čedok. Celková hodnota zájezdu je 51738 Kč včetně cestovního pojištění, termín odjezdu je datován 15.7.-26.7.2020.Já jsem dosud zaplatila 24480 Kč. Vzhledem ke stávající situaci jsem se v březnu rozhodla, že neponechám nic náhodě, nebudu déle čekat na eventuální zlepšení-i když mě cestovka nabádala, ať čekám- a zájezd jsem se rozhodla stornovat. Informovala jsem Invii i Čedok, zaslala potřebné dokumenty a čekala na rozhodnutí. Ve smlouvě jsem si nastudovala storno podmínky s tím, že pokud se stornuje zájezd více než 60 dnů před odletem, činí storno poplatek 1500 Kč na osobu. K mému velkému překvapení mi Invia sdělila, že Čedok vyčíslil předpokládanou výši vzniklých nákladů na 17761,60 Kč na osobu! Pokud s výší storno poplatku nesouhlasím, mohou mi nabídnou voucher. Dnes 21.4. je naše komunikace taková, že si mě přehazují jako horký brambor, ani Invia ani Čedok se k ničemu nemají. Žádám vás tedy o přezkoumání mé stížnosti. Na stornu zájezdu trvám, neporušila jsem nic z cestovní smlouvy a o voucher nemám zájem.
Stížnost jsem podstoupila ČOI.
smlouva o zájezdu, cestovní kancelář Čedok, zastoupená cestovní agenturou Invia.cz,a.s.,
vrácení peněz- akceptuji storno poplatek ve výši 1500,-Kč za jednu osobu, tak jak je uvedeno v podmínkách
|
Tweet |
Pokud by zájezd měl proběhnout nyní, kdy je nařízením vlády zakázáno občanům ČR vycestovat do zahraničí, nebo ve chvíli, kdy je daná destinace zasažena pandemií nemoci Covid-19, měla by spotřebitelka nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé zaplacené částky. Vzhledem k tomu, že má zájezd proběhnout až v červenci letošního roku, a nemůžeme nyní s jistotou předvídat vývoj budoucí situace, nárok na odstoupení od smlouvy bez sankce v tuto chvíli nevzniká. Pokud by však situace trvala nadále i v době zájezdu, spotřebitelka by měla nárok na vrácení celé zaplacené částky.
Samotný fakt, že v řešené věci nyní nevzniká právo na odstoupení od smlouvy bez storno poplatku však neznamená, že je cestovní kancelář oprávněna účtovat storno poplatek v jiné výši, než která vyplývá ze smluvního ujednání mezi ní a spotřebitelkou. Naúčtování vyššího storno poplatku, než který by měl být dle smlouvy skutečně hrazen, by mohlo být považováno za tzv. bezdůvodné obohacení (blíže viz § 2991 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
V nedávné době vešel v platnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Zavedena byla tzv. ochranná doba. Zákonná úprava stanoví, že zájezdy s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020 mají speciální režim. Novinkou je vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu.
Po dobu trvání ochranné doby zákazník nemá možnost požadovat vrácení peněz za zrušený zájezd. Po předložení vystaveného poukazu je však oprávněn požádat cestovní kancelář o nabídnutí náhradního zájezdu ve stejné nebo vyšší kvalitě. Pokud mu cestovní kancelář nevyhoví a zájezd do 30 dnů neposkytne, musí zákazníkovi vrátit peníze. Pokud zákazník nepožádá cestovní kancelář o náhradní zájezd nebo nevyužije její nabídky jiného zájezdu, vrátí mu cestovní kancelář veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. To znamená do 14. září 2021.
Možnost vrácení kupní ceny ve formě voucheru však nic nemění na tom, že hodnota voucheru musí odpovídat kupní ceně zkrácené pouze o takový stornopoplatek, jehož výše je v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smluvním ujednáním.
Více informací najdete též v našich článcích dostupných z:
https://www.dtest.cz/clanek-7953/koronavirus-a-ruseni-zajezdu
a
https://www.dtest.cz/clanek-8002/na-co-mate-nove-pravo-pri-zruseni-zajezdu-kvuli-pandemii
Dále je možné informace dohledat na webu Ministerstva pro místní rozvoj. Dostupné z:
https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/vsechna-opatreni-a-pomoc-mmr-pri-pandemii-covid-19/cestovani-v-dobe-koronaviru
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.