Počet nahlášených stížností: | 34 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, koupil jsem produkt s názvem MagicPen. Jedná se o elektronickou tužku, která spolupracuje s tabletem. Slouží jako výukový nástroj pro děti. Produkt jsem koupil v roce 2016 ještě v době, kdy bylo moje dítě pro používání tohoto výrobku příliš malé. Koncem roku 2019 jsem zjistil, že výrobce odstranil aplikaci z Appstore/Google Play, bez které se tužka nedá vůbec používat, tj. je úplně k ničemu. Bylo to jednostranné rozhodnutí výrobce, který tímto znefunkčnil výrobek, který jsem si koupil a o tomto rozhodnutí mě nejen neinformoval ale ani nenabídl kompenzaci. Po diskusi s firmou VSP data mi řekli, že nárok na vrácení peněz mají jen zákazníci, kteří mají produkt ještě v záruce (tj. koupili si výrobek max. 2 roky před tím než sami zjistili, že je vlastně k ničemu a pokouší se uplatit kompenzaci). Dle jejich názoru nemám na vrácení peněz nárok. Se společností jsem již několikrát komunikoval, ale bezvýsledně. Aplikaci nehodlají znovu zprovoznit (to by byla moje preferovaná varianta).
MagicPen - elektronická tužka pro děti
Rád bych znal názor, zda může výrobce jednostranně znemožnit používání výrobku bez kompenzace. Za výrobek jsem zaplatil a neměl možnost ho používat. Přestože můj kus není již v záruce, domnívám se, že nárok na vrácení peněz bych měl mít taky, když zprovoznit to už nehodlají.
|
Tweet |
Podle našeho názoru se v řešeném případu jedná o věc hlavní (MagicPen) a její příslušenství ve smyslu ustanovení § 510 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, kterým je daná aplikace.
Práva z vadného plnění je spotřebitel oprávněn uplatnit ohledně věci hlavní i ohledně jejího příslušenství, a to tehdy, pokud se během dvou let od převzetí zboží vyskytla na tomto zboží vada. To znamená, že spotřebitel musí prokázat, že už ve lhůtě dvou let byla věc vadná. Lhůta, po kterou lze právo z vady (která se vyskytla ve výše popsané době 2 let) uplatnit, je podle našeho názoru obecná tříletá promlčecí lhůta. Spotřebitel má tedy možnost uplatnit práva z vadného plnění do tří let od okamžiku, kdy se o vadě dozvěděl, resp. dozvědět mohl a měl (viz ustanovení § 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). V řešené věci si věc podržela své vlastnosti po dobu dvou let a stejně tak ji bylo možné po tuto dobu využívat. Nároky z vadného plnění tedy uplatnit nelze.
Pokud zpřístupnění aplikace bylo součástí kupní smlouvy, která se týkala věci hlavní (MagicPen), pak máme za to, že umožnění spotřebiteli aplikaci využívat je jednou ze smluvních povinností. Porušení této smluvní povinnosti s sebou může nést povinnost náhrady škody v souladu s ustanovením § 2913 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Pokud však koupě věci proběhla zcela nezávisle na tom, že k této věci existuje nějaká aplikace nutná k jejímu užívání, k takovémuto porušení smluvní povinnosti patrně nebude možné dospět.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.