Počet nahlášených stížností: | 139 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, připojuji se ke stížnosti na firmu ENVONA s.r.o. V srpnu 2017 jsem bohužel podepsal rámcovou smlouvu o poskytování služeb. Rámcová smlouva slibovala nejvýhodnější ceny plynu a elektřiny na trhu. Po roce a půl mi firma sjednala nového dodavatele na plyn, kdy došlo k výraznému navýšení ceny. Z ceníků dodavatelů se dalo zjistit, že dohodnuté ceny jsou velice výhodné. Proto jsem vyzval firmu ENVONA k vyjádření, proč mi sjednala tuto nevýhodnou cenu. Jak je to již známé, firma nereagovala. Nedovoláte se, pošta poslaná na pražskou adresu se vrací jako nedoručitelná. Jediná komunikace s firmou jsou upomínky, pokuty a administrativní poplatky. Firmě jsem tedy v březnu 2019 poslal okamžité odstoupení od smlouvy z důvodu porušení smlouvy podstatným způsobem a také jsem odvolal plnou moc k zastupování. Vše jsem zaslal doporučeně na adresu jednatelky, kterou jsem našel v obchodním rejstříku, dále emailem na adresu klient@seznam.cz. Sám jsem si domluvil u dodavatele nové ceny, které jsou významně nižší. Nyní mi (po více než roce) přišel doporučený dopis, kde jsem našel dohodu o ukončení smlouvy, kde chtějí "sníženou" smluvní pokutu 2.500 Kč a po zaplacení bude prý smluvní závazek ukončen. Dále píší, že evidují pokutu ve výši 3.000 Kč za neposkytnutí součinnosti.
Č. 110 02 08 2017 01
Rád bych, aby společnost ENVONA, s.r.o. respektovala moje okamžité odstoupení od smlouvy, protože porušila smlouvu tím, že mi sjednala dodavatele, který byl pro mě značně nevýhodný. Dále žádám, aby zrušili pokutu za nesoučinnost a administrativní poplatek za dohodu o ukončení smlouvy.
|
Tweet |
Rámcová smlouva je označení pro smlouvu, která vytváří širší rámec pro větší počet budoucích smluvních vztahů mezi týmiž partnery. Ačkoliv je ve stížnosti není explicitně uvedeno, že uzavřená rámcová smlouva obsahovala i dohodu o zastoupení, máme s ohledem na zkušenosti s tímto subjektem za to, že šlo o rámcovou smlouvu, ve které tato dohoda o smluvním zastoupení byla rovněž. Zpravidla, jak ostatně uvádí i stěžovatel, je předmětem této dohody "vyjednání nejvýhodnějších podmínek".
Pro řešení případu je podstatné, že se jedná o dohodu o zastoupení ve věci "vyjednání nejvýhodnějších podmínek za energie". Pokud tedy zástupce společnosti při sjednávání smlouvy uváděl, že smlouva o dodávce energií bude pro spotřebitele "nejvýhodnější možná", je tím zavázán. Tím je dán účel smluvního zastoupení, stejně tak je tímto dán i pokyn pro zastupující společnost - vyjednat nejvýhodnější cenu nákladů na energie.
Pokud v rozporu s tímto pokynem zastupující společnost uzavřela s dodavatelem smlouvu za velmi nevýhodných podmínek, jde o podstatné porušení smlouvy. Plyne tak z § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, protože se jedná o porušení, o němž zastupující společnost musela vědět, že pokud by takové porušení spotřebitel předpokládal, nikdy by s ní smlouvu neuzavřel. Zastupující společnost opravdu nemohla předpokládat, že by s ní spotřebitel uzavřel smlouvu, pokud by věděl o tom, že bude vyjednána ve skutečnosti nevýhodná nabídka. Odstoupením od smlouvy se závazek zrušuje od počátku. To znamená, že po odstoupení spotřebitel není zavázán jednáním zastupující společnosti vůči novému dodavateli energií.
Došlo-li k odstoupení od smlouvy ze zákonných důvodů (viz argumentace výše), není možné výkon tohoto práva sankcionovat smluvní pokutou, a to i s ohledem na rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 27. 4. 2006, sp. zn. 33 Odo 469/2006, publikovaný na www.nsoud.cz.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/. Pokud jde o mimosoudní řešení sporu s dodavatelem, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.