Společnost


Invia.cz, a.s.

Počet nahlášených stížností:127
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:4
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#41844Storno zájezdu - nepřiměřené stornopoplatky

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 2 dny 7 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
29.04.2020, před 5 lety

Jana Dlouhá

Znění stížnosti

Storno zájezdu 8.9. - 15.9. 2020: Invia číslo smlouvy #6958292, CK Pantour číslo smlouvy 215945

24.1.2020 objednávka zájezdu uprodejce Invia a platba tzv. předzálohy 3 000 Kč (plán dalších plateb: 16 090 Kč do 31.3. a 19 090 Kč do 30.7.2020)
16.3. 2020 storno zájezdu Invii – důvod – situace kolem pandemie s covid19, uzavření hranic na předem nejasnou dobu
19.3. 2020 CK Pantour vyčíslila stornopoplatek na 5 220 Kč / os., Invia přeposlala nám
30.3.2020 mail Invii, kde trváme na stornu (odmítáme nabízený voucher) a nesouhlasíme s výší stornopoplatku, odmítáme platit další platbu se splatností do 31.3.
31.3.2020 navrhujeme Invii, že zaplatíme stornopoplatek 1 000 Kč/os, tedy celkem 2 000 Kč a požadujeme tedy vrátit 1 000 Kč
7.4.2020 Invia posílá formulář na storno dovolené, kde jsou naše podmínky (stornopoplatek 2 000 Kč), my 8.4. odesíláme nazpátek potvrzený
21.4.2020 mail Invie, že storno zájezdu CK Pantour, nepřijala, nové vyčíslení stornopoplatku na 5 923 Kč / os.
28.4.2020 Invia opět pouze opakuje, že smlouva je stále aktivní a vyhrožuje při nezaplacení dalších záloh narůtajícím penále

Komunikace s prodejcem (Invia) maily (dovolat se je těžké a pokaždé jiný operátor bez možnost získání konkrétního kontaktu). Z invie s námi postupně komunikovali:
Veronika Šamánková
Tereza Vatralová
Eva Daňková
Radim Madecký
Markéta Johnová (od 30.3.)


Produkt

Prodejce Invia, zájezd a jeho storno viz popis stížnosti


Požadované řešení

Storno zájezdu bez sankcí nebo s navrhovaným stornopoplatkem 1 000 Kč / os.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.5.2020 16:09, před 5 lety

Pokud by zájezd měl proběhnout nyní, kdy je nařízením vlády zakázáno občanům ČR vycestovat do zahraničí, nebo ve chvíli, kdy je daná destinace zasažena pandemií nemoci COVID-19, měla by spotřebitelka nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé zaplacené částky. Vzhledem k tomu, že má zájezd proběhnout až v září letošního roku, a nemůžeme nyní s jistotou předvídat vývoj budoucí situace, nárok na odstoupení od smlouvy bez sankce v tuto chvíli nevzniká. Pokud by však situace trvala nadále i v době zájezdu, spotřebitelka by měla nárok na vrácení celé zaplacené částky. Pokud byl zájezd zrušen ze strany společnosti s poukazem na šíření pandemie, spotřebitelka má nárok na vrácení celé zaplacené částky bez storno poplatků. Spotřebitelka nemůže být v takové situaci sankcionována, neboť závazek nebyl zrušen z její strany a ani její vinou. Při řešení stížnosti vycházíme z toho, že zájezd byl zrušen spotřebitelkou.

Samotný fakt, že nyní (květen 2020) nevzniká právo na odstoupení od smlouvy bez storno poplatku však neznamená, že je cestovní kancelář oprávněna účtovat storno poplatek v jiné výši, než která vyplývá ze smluvního ujednání mezi ní a spotřebitelkou. Naúčtování vyššího storno poplatku, než který by měl být dle smlouvy skutečně hrazen, by mohlo být považováno za tzv. bezdůvodné obohacení (blíže viz § 2991 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Výše storno poplatku je obvykle upravena ve smlouvě samotné, nebo v obchodních podmínkách platně přiložených k této smlouvě. Spotřebitelka má tedy nárok na vrácení již uhrazené kupní ceny buď v plném rozsahu, anebo sice v rozsahu pokráceném o storno poplatek, avšak vždy jen o storno poplatek, který odpovídá smluvním podmínkám.

Ohledně formy, ve které má být kupní cena spotřebitelce vrácena, platí následující. V nedávné době vešel v platnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Zavedena byla tzv. ochranná doba. Zákonná úprava stanoví, že zájezdy s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020 mají speciální režim. Novinkou je vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu.

Po dobu trvání ochranné doby spotřebitelka nemá možnost požadovat vrácení peněz za zrušený zájezd. Po předložení vystaveného poukazu je však oprávněna požádat cestovní kancelář o nabídnutí náhradního zájezdu ve stejné nebo vyšší kvalitě. Pokud mu cestovní kancelář nevyhoví a zájezd do 30 dnů neposkytne, musí zákazníkovi vrátit peníze. Pokud spotřebitelka nepožádá cestovní kancelář o náhradní zájezd nebo nevyužije její nabídky jiného zájezdu, vrátí jí cestovní kancelář veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. To znamená do 14. září 2021. Možnost vrácení kupní ceny ve formě voucheru však nic nemění na tom, že hodnota voucheru musí odpovídat (již uhrazené) kupní ceně zkrácené pouze o takový stornopoplatek, jehož výše je v souladu s obecně závaznými právními předpisy a smluvním ujednáním.

Byla-li smlouva zrušena (tím rozumějte "stornována objednávka"), smluvní závazek a povinnosti z něj tímto zanikají. Pokud zanikly povinnosti vyplývající ze smlouvy, přičemž ze strany cestovní kanceláře nebylo doposud plněno, zanikla i povinnost doplácet cestovní kanceláři kupní cenu. Cestovní kancelář nemá nárok na to, aby po spotřebitelce požadovala takové doplacení. Z toho pak logicky vyplývá, že cestovní kancelář nemůže sankcionovat spotřebitelku za to, že jí neposkytla plnění, na které cestovní kancelář nemá nárok.

Více informací najdete též v našich článcích dostupných z:
https://www.dtest.cz/clanek-7953/koronavirus-a-ruseni-zajezdu
a
https://www.dtest.cz/clanek-8002/na-co-mate-nove-pravo-pri-zruseni-zajezdu-kvuli-pandemii

Dále je možné informace dohledat na webu Ministerstva pro místní rozvoj. Dostupné z:
https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/vsechna-opatreni-a-pomoc-mmr-pri-pandemii-covid-19/cestovani-v-dobe-koronaviru

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
31.10.2020 20:33, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.