Počet nahlášených stížností: | 661 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, chtěl bych vás požádat o vyjádření k mojí reklamaci.
dne 16.4.2020 jsem prostřednictvím e-shopu https://www.czc.cz/ uzavřela kupní smlouvu, jejímž předmětem byl produkt CZC konfigurovatelné PC GAMING - Ryzen 9. Tyto jsem převzal dne 24.4.2020. Vlastnosti toho zboží jsem vybíral z několika možností předem daných prodávajícím - https://www.czc.cz/czc-konfigurovatelne-pc-gaming-ryzen-9/267432/produkt
Dne 24.4.2020 jsem založil reklamace číslo RE20003339 z důvodu, že dostal jsem úplně nefunkční počítač (ani ne jde ji zapnout).
Dne 30.4.2020 jsem dostal od CZC: "naše vyjádření přetrvává, v případě montážní zakázky nelze odstoupit od kupní smlouvy ve 14 denní lhůtě, tuto informaci uvádíme i na našich webových stránkách, smontování PC se bere podle občanského zákoníku jako úprava na přání uživatele."
Děkuji
konfigurovatelné PC
V tomto případě mohu od smlouvy odstoupit?
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
Z tohoto práva spotřebitele je učiněno několik výjimek, které jsou upraveny v § 1837 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel podle ustanovení § 1837 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nemůže odstoupit o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu.
Podle našeho výkladu výše uvedeného ustanovení nejde o zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele, pokud ona úprava spočívala pouze v tom, že podnikatel nabídl spotřebiteli výběr z několika variant a spotřebitel si v návaznosti na tuto nabídku sám "poskládal" výrobek. Jako zboží, které je upravené podle přání spotřebitele, uvádí směrnice 2011/83/EU v preambuli (bod 49) např. na míru upravené záclony.
V tomto případě má tedy podle našeho názoru spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
I pokud bychom však došli k tomu, že spotřebitel tento nárok nemá, lze postupovat tak, že spotřebitel od smlouvy neodstoupí, ale uplatní nároky z vadného plnění prostřednictvím reklamace. V popsaném případě by se mohlo jednat o nesplnění jakosti při převzetí, konkrétně o to, že se věc nehodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá, což je v rozporu s ustanovením § 2161 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Pokud věc nemá deklarované nebo sjednané vlastnosti, může kupující v rámci uplatněné reklamace požadovat dle ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, primárně dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud je ale možné věc jednoduše opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného odkladu, mají tyto způsoby vyřízení reklamace přednost. Jestliže není možná ani jedna z uvedených variant, má kupující právo od smlouvy odstoupit. Prodávající má dle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se prodávající se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Pokud prodávající nevyřídí reklamaci ve stanovené době (30 dnů nebo individuálně sjednaná doba), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Prodávající má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.