Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 9.5.2020 jsem si na e-shopu truhlikov.cz objednala rostliny, které byly označeny jako skladem a ihned jsem za ně zaplatila. Dnes mi z e-shopu volali, že rostliny skladem nemají a neví, kdy je opět budou mít. Údajně jejich e-shop není schopný on-line reagovat na aktuální skladové zásoby. E-shop mi navrhl zrušení objednávky. S tím jsem souhlasila. Vrácení peněz ale deklaruje do 3-6 týdnů, což považuji za lhůtu zcela neadekvátní. Dnes jsem e-shopu zaslala písemné odstoupení od smlouvy z mé strany a požaduji vrácení částky na účet v přiměřené lhůtě 14 dnů. Jak jsem se informovala na Vaší poradenské info lince, e-shop nemá právní nárok jakkoliv takto jednostranně prodlužovat lhůtu pro vrácení peněz.
S pozdravem
Ing. Markéta Chromcová
Pampová tráva Pumila, Bloombux
Vrácení peněz na účet v zákonné lhůtě 14 dnů.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Za použití logického výkladu toto právo náleží spotřebiteli i ještě před samotným převzetím zboží.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle ustanovení § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud však spotřebitel odstoupil ještě před samotným převzetím, nepřichází tato varianta v úvahu.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Zánik závazku není spojen pouze s institutem odstoupení od smlouvy, ale např. i s dohodou o zániku závazku ve smyslu § 1981 občanského zákoníku. Touto dohodou si strany mohou sjednat individuální způsob, kterým jejich závazek zanikne. Podle našeho názoru však není v souladu s účelem zákonné ochrany spotřebitele situace, kdy je dohoda sjednána jen proto, aby bylo obejito právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy (k tomuto institutu viz výše). Situaci, kdy by byly dány všechny předpoklady pro řádné odstoupení od smlouvy a kdy by byla dohoda uzavřena (resp. její uzavření iniciováno ze strany podnikatele) jen proto, aby byly "uměle" prodlouženy lhůty pro vrácení peněžních prostředků, je podle našeho názoru možné vyhodnotit jako zneužití práva a obcházení účelu a smyslu zákona, resp. zákonné ochrany spotřebitele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.