Společnost


EUFI Holding a.s.

Počet nahlášených stížností:2
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#42263Reklamace stavby

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

10 měsíců 12 dnů 20 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
12.05.2020, před 5 lety

Martin Jakobsen

Znění stížnosti

V roce 2016 jsem zakoupil novostavbu bytu s garážovým stáním vč. sklepa. Od roku 2018 je sklep pravidelně zatopen dešťovou vodou, která prosakuje skrze stavební konstrukci. Od roku 2018 se snažím reklamovat skrytou vadu - 2x byla nabídnuta oprava stejné věci tmelem, která nepomohla. Sklep a věci v něm uložené jsou pravidelně zničené a spol. EUFI odmítá jakékoli pochybení nebo kompenzaci za skrytou vadu stavební konstrukce.


Produkt

Reklamace stavby


Požadované řešení

Finanční náhrada za zakoupené parkovací stání, jehož součástí je sklep. Oprava zde není možná, protože se jedná o chybu stavební konstrukce mezi bytovými domy. Pokus o opravu již proběhl 2x a zcela neúspěšně.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.6.2020 15:39, před 5 lety

V uvedené stížnosti není explicitně uvedeno, zda se jedná o smlouvu o dílo nebo o kupní smlouvu, proto spotřebiteli poskytneme rozbor obou situací.

Smlouva o dílo:
Pro případ, že by se jednalo o smlouvu o dílo, platí následující. Vady na provedeném díle byly spotřebitelem, resp. objednatelem, uplatněny ve lhůtě pěti let, tedy řádně a včas. Podle ustanovení § 2629 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zásadně platí, že právo ze skryté vady je možné uplatňovat nejpozději ve lhůtě 5 let od převzetí stavby (tzv. objektivní lhůta); avšak vždy je nutné právo ze skryté vady uplatňovat bez zbytečného odkladu poté, co ji spotřebitel mohl při dostatečné péči zjistit (tzv. subjektivní lhůta). Objektivní lhůta byla dle obsahu stížnosti dodržena, zda byla dodržena i lhůta subjektivní nelze pouze z obsahu stížnosti posoudit, předpokládáme však, že i tato lhůta byla dodržena.

Dle ustanovení § 2615 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že o právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle (i v případě, je-li předmětem díla stavba) platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. Vzhledem k tomu, že ze zákona zcela jistě nevyplývá, zda se nároky z vadného plnění budou řídit obecnou úpravou kupní smlouvy, anebo speciální úpravou o koupi zboží v obchodě, přičemž tato otázka není vyjasněna ani v právní teorii, přikláníme se, v souladu s ustálenou rozhodovací praxí Ústavního soudu ČR ohledně výkladu zákona v nejasnostech ve prospěch spotřebitele, k tomu, že na danou problematiku použijeme ustanovení o koupi zboží v obchodě.

Objednatel má proto obecně v souladu s ustanovením § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nárok primárně na dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud je ale možné věc opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného odkladu, mají tyto způsoby vyřízení reklamace přednost. Jestliže není možná ani jedna z uvedených variant, má kupující právo od smlouvy odstoupit. Rovněž má kupující nárok na přiměřenou slevu.

Máme za to, že nejpřiléhavějším nárokem z vadného plnění na tuto situaci je provedení řádné opravy, případně uplatnění přiměřené slevy. Rovněž se domníváme, že spotřebitel by mohl úspěšně nárokovat náhradu škody za porušení smluvní povinnosti v souladu s ustanovením § 2913 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

Kupní smlouva:
Mezi spotřebitelem a podnikatelem jsou jejich vzájemné vztahy upraveny na dvojí úrovni. První úroveň je obecná úprava kupní smlouvy (§ 2085 - § 2183 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), druhá úroveň je specifická úprava kupní smlouvy ve vztazích podnikatele se spotřebitelem (§ 2158 - § 2174 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).

Co se týče lhůty pro uplatnění nároků z vad, lze využít obecné úpravy kupní smlouvy, konkrétně ustanovení § 2129 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, které stanoví lhůtu pěti let (objektivní lhůta; subjektivní lhůta zde upravena1 není). Bylo-li právo ze skryté vady uplatněno řádně a včas (přičemž z obsahu stížnosti vyplývá, že bylo), má spotřebitel nároky, které jsou upraveny ve "zvláštní části" věnované kupní smlouvě, konkrétně v ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. O tomto ustanovení platí zcela stejně to, co je uvedeno výše. Tzn., že nejpřiléhavějším nárokem z vadného plnění na tuto situaci je provedení řádné opravy, případně uplatnění přiměřené slevy. Rovněž se domníváme, že spotřebitel by mohl úspěšně nárokovat náhradu škody za porušení smluvní povinnosti v souladu s ustanovením § 2913 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

Jelikož samotná úprava je dosti nepřehledná, může na spotřebitele poněkud nepřehledně působit i toto vyjádření, ačkoliv jsme se ho snažili koncipovat tak, abychom právě tomuto předešli. Pokud by měl spotřebitel i přesto doplňující otázky, může se obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na čísle 299 149 009.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.3.2021 12:11, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.