Společnost


Invia.cz, a.s.

Počet nahlášených stížností:127
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:4
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#42264Zrušený zájezd kvuli covid 19

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 17 dnů 19 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
12.05.2020, před 5 lety

Lenka Vašínová

Znění stížnosti

Dobrý den, měli jsme odletět 7.3.2020 na Srí Lanku.
Počátek vypuknutí onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem se datuje k 31. prosinci 2019. První tři případy v České republice se prokázaly 1. března 2020. Vyčkávali jsme jak se bude situace vyvíjet a jelikož se nevyvíjela vubec dobře a dokonce kolem data odletu se postupně zavíraly hranice, jsme nakonec na dovolenou neodletěli. Posléze vláda vyhlásila nouzový stav ode dne 12. března 2020. A občany ze zahranicích statovat zpět do ČR. Byli jsme rádi že jsme se rozhodli zůstat doma. Vracet jsme se měli 15.3.2020.

Parlament schválil návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu z pera Ministerstva pro místní rozvoj. Zákon zavádí několik novinek, jejichž cílem je zmírnit dopady pandemie na sektor cestovního ruchu, zároveň však zachovat rovnováhu mezi oprávněnými zájmy cestovních kanceláří a zákazníků.

Změny se týkají zájezdů s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020. Novinkou je zavedení takzvané ochranné doby a vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Vystavené poukazy budou rovněž pojištěné pro případ úpadku cestovní kanceláře.


Produkt

Zájez na Srí Lanku


Požadované řešení

vydání poukazu na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.6.2020 16:42, před 5 lety

Při řešení stížnosti vycházíme z toho, že spotřebitel odstoupil od smlouvy o zájezdu dle § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neboť jak podle našeho názoru správně uvádí, situace se již 7. března 2020 jevila velmi kriticky, což jen potvrdilo vyhlášení nouzového stavu dne 12. března 2020 a následná evakuace občanů ze zahraničí.

Pokud by spotřebitel neodstoupil od smlouvy (tj. s cestovní kanceláří vůbec nekomunikoval), a na zájezd neodletěl, pak by byla situace daleko komplikovanější a máme za to, že zájezd by zkrátka propadl.

Ze stížnosti bohužel zcela jasně neplyne, zda spotřebitelce byly nebo nebyly účtovány storno poplatky či zda jí vůbec byly vráceny její peněžní prostředky. V případě, že jí storno poplatky účtovány byly, není dle našeho názoru takový postup v souladu se zákonem. Pokud totiž dojdeme k tomu, že spotřebitelka neodstupovala od smlouvy z nějakého svého rozmaru, ale z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, pak je v režimu § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, společnosti zakázáno účtovat si storno poplatky. Spotřebitelka by měla mít nárok na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd.

K formě, ve které by měly být spotřebitelce vráceny všechny uhrazené platby za zájezd, platí následující. K 24. dubnu 2020 vešel v účinnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen "lex voucher"). Tento zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Tento postup dovolený zákonem však Evropská komise vidí jako problematický, pokud není respektována možnost volby vrácení peněz ze strany spotřebitele. Unijní právo upravující práva spotřebitelů v této oblasti je totiž obsaženo ve směrnicích, které jsou založeny na tzv. principu maximální harmonizace. To mj. znamená, že členské státy nemohou zavádět vlastní předpisy, které by se od jednotného standardu ochrany spotřebitele odchýlily. Dle našeho názoru tak lze dospět k tomu, že vrácení kupní ceny ve formě voucheru je vždy vázáno na souhlas spotřebitele.

Na druhé straně je však vhodné zdůraznit, že vydání voucheru není povinností cestovní kanceláře v případě, kdy se rozhodne spotřebiteli vrátit peněžní prostředky (k tomu srov. § 4 odst. 1 a pasáž "Rozhodne-li se pořadatel zájezdu..."). Jak je uvedeno výše, kompatibilita předpisu lex voucher s unijním právem je přinejmenším problematická. I v případě, kdy by byl zákon shledán v rozporu s unijním právem, a tudíž by byl nepoužitelný, však platí, že vystavení voucheru namísto vrácení peněžních prostředků je dobrovolné.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Jelikož jsme při řešení stížnosti vycházeli z určitých předpokladů, které však nemáme jak ověřit, je možné, že se skutkový stav může lišit a toto vyjádření tím pádem nebude zcela přiléhavé. Proto přikládáme na závěr stížnosti i telefonní číslo na naší poradnu, kam se můžete v případě potřeby vysvětlení jakýchkoliv nesrovnalostí obrátit - 299 149 009. Pracovní doba poradců je od pondělí do pátku v čase od 9.00 do 17.00.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.9.2020 11:36, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.