Společnost


FIRO-tour a.s.

Počet nahlášených stížností:29
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#42266Výše storno poplatků

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 16 dnů 5 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
12.05.2020, před 5 lety

Luboš Černý

Znění stížnosti

Dnes jsem požádal o storno zájezdu do Turecka na srpen, tedy 109 dnů před odletem.
Důvodem bylo i sdělení tureckého ministra cestovního ruchu,jak bude dovolená v hotelích probíhat, žádné švédské stoly, jenom obsluha a striktní dodržování vzdáleností. A kde je tím pádem objednané ultra all inclusive a klid na dovolené.
CK FIRO tour ma sdělila že storno poplatky činí téměř 8000 Kč na osobu. Když jsem požádal o detailní vyčíslení z čeho se poplatky skládají, byl jsem odkázán na občanský zákoník, že mi to detailně sdělovat nemusí, protože to podléhá obchodnímu tajemství. Takže si ani nemohu ověřit, co mám vlastně zaplatit, za to, že jsem jim již v loňském roce dal 50000 jako zálohu,ze které mi vrátí za další rok o 16 tisíc méně. Skutečně pozoruhodný přístup renomované CK.


Požadované řešení

Jednoznačné vyčíslení z čeho se stornopoplatky skládají a jak je CK vypočítala.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.6.2020 16:30, před 5 lety

Dle ustanovení § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má spotřebitel právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd. V řešené věci je odstoupení od smlouvy o zájezdu učiněno spotřebitelem 109 dnů před plánovaným uskutečněním tohoto zájezdu. Z tohoto důvodu není možné chápat toto odstoupení jako odstoupení učiněné z důvodu nevyhnutelné nebo mimořádné okolnosti, neboť 109 dnů dopředu zkrátka není možné predikovat, že v místě bude mimořádná a nevyhnutelná okolnost. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že spotřebiteli je zachováno právo odstoupit od smlouvy o zájezdu, nicméně pořadatel má právo na účtování odstupného/storno poplatků.

Výše storno poplatků musí být vždy přiměřená a má zásadně odpovídat nákladům, které cestovní kancelář již v souvislosti s rušeným zájezdem vynaložila, přičemž není možná jejich návratnost. Výši storno poplatků upravují v případě společnosti FIRO-tour a.s. Všeobecné obchodní podmínky (dál jen "VOP"), dostupné z: https://www.firotour.cz/file/11902/VSP.pdf.

V čl. 10 odst. 5 tyto VOP stanoví, že "[...] odstoupí-li zákazník od smlouvy [...], v případě, že předmětem smluvního vztahu jsou zájezdy nebo jednotlivé služby realizované mimo území ČR, je zákazník povinen zaplatit níže uvedené odstupné v závislosti na délce doby, kdy došlo k odstoupení od smlouvy." Podle stejného ustanovení VOP platí, že odstupné činí v případě, kdy je odstoupení provedeno více než 65 dnů před zahájením zájezdu, skutečně vzniklé náklady, nejméně však 10 % z celkové kupní ceny.

Pokud se zdají spotřebiteli storno poplatky nepřiměřené, je naprosto legitimní a legální po podnikateli požadovat vyúčtování jím uhrazených nákladů, neboť pouze tak může spotřebitel zkontrolovat, zda v jeho případě bylo odstupné vypočítáno přiměřeně.

Obchodním tajemstvím ve smyslu § 504 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, se rozumí konkurenčně významné, určitelné, ocenitelné a v příslušných obchodních kruzích běžně nedostupné skutečnosti, které souvisejí se závodem a jejichž vlastník zajišťuje ve svém zájmu odpovídajícím způsobem jejich utajení. Vyúčtování (resp. údaje v něm obsažené), ze kterého chce spotřebitel zjistit, na základě čeho mu bylo vypočítáno podle jeho názoru nepřiměřené odstupné, není podle našeho názoru možné chápat jako skutečnost, která zakládá pro vlastníka obchodního závodu (tj. pořadatele zájezdu) oprávněnou soutěžní výhodu, což se projevuje v tom, že má na trhu lepší postavení, než konkurence. Další definiční znak, kterým je ocenitelnost, rovněž není podle našeho názoru možné dovodit, neboť skutečnosti tvořící obchodní tajemství mají mít alespoň potenciální materiální či nemateriální hodnotu. Rovněž i další z definičních znaků, kterým je tzv. zajišťování utajení, podle nás absentuje. Jinými slovy řečeno, argument obchodního tajemství v případném sporu podle našeho názoru neobstojí.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.9.2020 21:41, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.