Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na e-shopu Zahradní palác, jsem 9.5.2020 objednal Mrazák Snaige F27SM-T10001 A+, za zvýhodněnou cenu. Na základě toho jsem obdržel potvrzení objednávky s uvedenou cenou za zboží, dopravu a dobírku. Dále zde je uveden obsah objednávky, fakturační a doručovací údaje. 11.5.2020 my byl doručen e-mail, že tento produkt byl prodán, jiný není a má objednávka byla stornována. Ohradil jsem se, že přesto bych byl rád za dodání objednaného zboží, případně jeho alternativu za podobnou cenu, eventuálně nějakou kompenzaci. Mrazák jsem si mohl zakoupit jinde za podobně výhodných podmínek, nicméně jsem tak neučinil, protože jsem měl objednáno zde. Opět jsem odpověděl na e-mail s tím, že si nejsem jistý, zda mají právo na stornování této objednávky, jelikož se to celé jeví jako vábivá reklama (klamavá obchodní praktika) a že věc raději předám k prověření krajskému živnostenskému úřadu, který je v tomto kompetentní. Na tuto zprávu jsem již žádnou odpověď neobdržel.
Mrazák Snaige F27SM-T10001 A+ (kód - 99881--MAM-211154228-) fakturováno 3419 Kč.
Chtěl bych, aby bylo objednaná zboží dodáno za smluvenou cenu, případně pokud již produkt není, tak jeho adekvátní náhradu, nabo si produkt objednám u jiného dodavatele za plnou částku, ale rozdíl v ceně bych chtěl dorovnat od uvedené společnosti.
|
Tweet |
Základní zásadou smluvního práva je pravidlo "pacta sunt servanda", tzn. "smlouvy mají být plněny a daný slib zavazuje". Pokud byla mezi spotřebitelem a podnikatelem uzavřena platně kupní smlouva, základní povinností spotřebitele je uhradit kupní cenu, zatímco základní povinností podnikatele je dodat spotřebiteli věc, která je předmětem kupní smlouvy. Závazek zaniká, resp. lze ho jednáním stran zrušit, jen za podmínek, které stanoví zákon nebo smluvní ujednání. V tomto smyslu je třeba chápat i ustanovení § 1969 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a sice jen jako zdůraznění faktu, že prodlením nedochází ke zproštění dlužníka jeho povinnosti plnit.
Z obsahu stížnosti nevyplývá, že by byly naplněny zákonné podmínky pro platné ukončení závazku ze strany podnikatele. Naopak prodlení s dodáním zboží, ve kterém se nachází dlužník (podnikatel), je důvod pro odstoupení od smlouvy, které však může provést pouze věřitel (spotřebitel). K tomu viz § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Dle ustanovení § 2006 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že stane-li se dluh po vzniku závazku nesplnitelným, zaniká závazek pro nemožnost
plnění; avšak plnění není nemožné, lze-li dluh splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době. To znamená, že v případě, kdy prodávajícímu dojde zboží, které nabízel a které je předmětem již uzavřené kupní ceny, nezakládá to nemožnost plnění, neboť prodávající má možnost plnit. Skutečnost, že pro prodávajícího bude toto dodatečné splnění jeho smluvní povinnosti patrně nákladnější, nezakládá nemožnost plnění a prodávající má z tohoto pohledu povinnost plnit.
Spotřebitel může trvat na splnění povinnosti podnikatele dodat mu zboží. K tomu může podnikateli poskytnout dodatečnou přiměřenou lhůtu, kterou lze poskytnout i mlčky. Obecně může prodlení jako druh porušení povinnosti zakládat též povinnost k náhradě škody v souladu s ustanovením § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.