Společnost


Vodafone Czech Republic a.s.

Počet nahlášených stížností:707
Z toho za letošní rok:2
Stále v řešení:14
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

54%
46%
Toto skore je založeno na 147 stížnostech.

#42392Neuznaná reklamace při ukončení smlouvy proti vůli nájemce

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

10 měsíců 9 dnů 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
16.05.2020, před 5 lety

Jakub Keclík

Znění stížnosti

Při stěhování jsme v listopadu 2019 chtěli převést služby (pevný internet) na nového nájemce bytu. Postupovali jsme přesně podle dostupných pokynů. Po několika komplikacích, kdy jsem se dozvěděl o nové podmínce převodu a ve výsledku nedošlo k převodu služby, jsem zažádal o celkovou výpověď služeb, kterou jsem i písemně odeslal a společnost UPC mi potvrdila její přijetí. Po dodatečném zjištění podmínek výpovědi (nevyčerpané věrnostní období), jsem požádal o storno výpovědi. To mi také bylo posléze přislíbeno. I přesto mi po necelém měsíci dorazila faktura se záverečným vyúčtováním a informací o ukončení služeb. Ten samý den jsem volal na zákaznickou linku (mám k dispozici záznam tel.hovoru), kde mi operátorka potvrdila, že jsem o storno požádal dostatečným způsobem, proto předala můj případ na reklamační oddělení. Doplatek ze nevyužité věrnostní období mi byl odpuštěn za podmínky, že nová nájemkyně převede služby na svou osobu. To také udělala. Technik ji naistaloval nový router a původní na adrese zanechal. Požádal jsem o aktualizované závěrečné vyúčtování. To mi bylo po několika týdnech zasláno (12.3.) dokonce s vyúčtovaným přeplatkem. Další 4 dny na to ale z ničeho nic dorazilo nové vyúčtování, kde už jsem byl vyzván k zaplacení nedoplatku za nevrácený modem. Reklamoval jsem tuto skutečnost a zažádal jsem o odpuštění poplatku vzhledem k tomu, že byla smlouva ukončena proti mé vůli. Reklamace i přes dohledatelnou komunikaci nebyla uznána, protože výpověď smlouvy nebyla podle vyjádření zákaznické podpory stornována. Zakáznická podpora také argumetovala tím, že zákazník má na základě VOP (odstavec 2.4.1.) maximální možnou dobu na převod služeb 30 dnů. Já si tento odstavec vysvětluji jiným způsbem, nicméně po výkladu zákaznické podpory jsem nedodržení této lhůty reklamoval 1.4. (smlouva mi byla ukončena dříve než uběhlo přislíbených 30 dnů), ale doposud mi nepřišlo vyjádření k reklamaci.

Jak jsou závazné informace poskytnuté zákaznickou podporou, když při reklamacích na ně není brán zřetel?

Celou věc jsem se snažil vyřešit prostřednictvím reklamačního oddělení UPC/Vodafone. Veškerá komunikace probíhala prostřednictvím e-mailové komunikace (vyjma jednoho zmíněného tel. hovoru), kterou mohu poskytnout.


Produkt

Pevný internet


Požadované řešení

Uznání pochybení ze strany UPC, uznání reklamace, vrácení poplatku za nevrácený modem.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
26.6.2020 15:35, před 5 lety

1) Nejprve zodpovíme otázku týkající se závaznosti sdělení, které vůči spotřebiteli učinila během telefonního rozhovoru zákaznická podpora.
Dle § 430 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že jednání zaměstnance je pro společnost zavazující. Přislíbí-li tedy zaměstnanec, že bude ze strany společnosti provedeno nějaké jednání (a přitom se zjevně nejedná o exces), tento slib v souladu se zásadou smluvního práva pacta sunt servanda danou společnost zavazuje.

2) K doplatku za nevyužité věrnostní období:
Ujednání o tom, že spotřebitel musí zpětně doplatit poskytnutou slevu (tzn. "doplatit věrnostní období") by bylo možné kvalifikovat jako ujednání o smluvní pokutě, které musí být uvedeno ve smlouvě, což potvrdil i Ústavní soud ve svém rozhodnutí sp. zn. I. ÚS 3512/11. Pokud by taková pokuta byla uvedena pouze v obchodních podmínkách, jednalo by se o tzv. překvapivé ujednání dle § 1753 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Takové ujednání je ze zákona neúčinné. To znamená, že pokud spotřebitel vypověděl smlouvu, nemusí hradit smluvní pokutu pod označením "poplatek za nevyčerpání věrnostního období" (nebo pod jiným obdobným označením). Z tohoto důvodu máme za to, že odpuštění smluvní pokuty pod podmínkou, že spotřebitel "domluví společnosti dalšího odběratele", v případě, kdy spotřebiteli toto "odpuštění" náleží ze zákona, již není na hraně, ale za hranou poctivého jednání v obchodním styku, které požaduje jako obecný korektiv občanský zákoník.


3) Ke smluvní pokutě za nedodání modemu:
Vyjdeme-li z předpokladu, který zastává spotřebitel, tedy že došlo k platnému zpětvzetí výpovědi, platí, že spotřebitel nemá povinnost platit smluvní pokutu za nedodání modemu včas, neboť podle jeho výkladu vůbec nedošlo ke zrušení závazku.

Vyjdeme-li z předpokladu, který zastává společnost, tedy že nedošlo k platnému zpětvzetí výpovědi, platí následující. Má-li spotřebitel povinnost vrátit při skončení závazku modem, jedná se o nepeněžité plnění. Dle ustanovení § 1955 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že nepeněžitý dluh plní dlužník v místě svého bydliště nebo sídla. To znamená, že společnost je v takovéto situaci povinna vyslat svého pracovníka, který modem vyzvedne. Spotřebitel má pouze povinnost umožnit mu s modemem disponovat, tzn. odnést si ho. Výše uvedené platí za předpokladu, že smlouva výslovně nestanoví povinnost spotřebitele dodat modem na pobočku či do sídla poskytovatele. Součástí smlouvy jsou i platně přiložené obchodní podmínky společnosti. Dle čl. 7.4 obchodních podmínek společnosti platí, že spotřebitel musí zařízení dodat na kontaktní místa společnosti. Pokud tak neučiní, může mu být dle ceníku společnosti naúčtována pokuta 200,- Kč/ks. Ceník společnosti je svou povahou obchodními podmínkami (v materiálním smyslu slova). Protože je tedy pokuta za nedodání modemu včas ujednána pouze v obchodních podmínkách, a nikoli ve smlouvě samotné, je toto ujednání vůči spotřebiteli neúčinné, což potvrdil i Ústavní soud ve svém rozhodnutí sp. zn. I. ÚS 3512/11.

Zjednodušeně řečeno, spotřebitel není povinen (ani v jednom případě) platit 200,- Kč za nedodání modemu včas po ukončení smlouvy.


4) K povinnosti vrátit samotný modem:
Vyjdeme-li z předpokladu, který zastává společnost, tedy že nedošlo k platnému zpětvzetí výpovědi, platí, že spotřebitel má povinnost vrátit modem; s ohledem na výše uvedené však nemá povinnost proplácet společnosti smluvní pokutu za opožděné dodání. To platí v případě, kdy smluvní vztah byl ukončen a byla uzavřena zcela nová smlouva s novou nájemkyní.

Vyjdeme-li z předpokladu, který zastává spotřebitel, tedy že došlo k platnému zpětvzetí výpovědi, a že vztah nebyl ukončen, došlo pouze ke změně v osobě dlužníka dle ustanovení § 1888 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. V takovém případě by spotřebitel neměl povinnost modem vracet.

Ze stížnosti samotné bohužel přesně nevyplývá, jak ke změně odběratele došlo, zda dle varianty první, nebo dle varianty druhé.

Zůstává otázkou, proč se společnost nechovala v souladu s § 2900 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a nepověřila technika tím, aby starý modem při výměně zkrátka odnesl.


Jedná se o poměrně skutkově složitý případ. Proto, bude-li mít spotřebitel dalších otázek, může se obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na čísle 299 149 009 (Po-Pá 9-17 hod.).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
4.7.2020 11:33, před 5 lety

Dobrý den, pane Keclíku,

Vaší stížností se opakovaně zabývali kolegové z Reklamačního oddělení. Prosím považujte naše stanovisko, které jste obdržel, za konečné.

S přátelským pozdravem

Martina Bakerová
Péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
4.8.2020 07:33, před 4 lety


Jakub Keclík

Dobrý den, paní Bakerová,

děkuji za Vaši reakci. Můžete ale reagovat přímo na vyjádření zástupce dTestu, které se opírá o jednotlivé zákony? Bylo by to fér vůči zpracovateli tohoto vyjádření a také vůči ostatním zákazníkům, aby si mohli veřejně přečíst, jakým způsobem se při sporech stavíte k řešení ke spokojenosti zákazníka..

Zpracované poznatky v jednotlivých bodech celkem jasně naznačují, že jste se při řešení našeho sporu nezachovali dobře. Pokud s tím nesouhlasíte a postupovali jste přesně dle zákonného rámce a dobrých mravů, máte zde velmi dobrý prostor pro obhajobu..

S přáním hezkého dne

Jakub Keclík

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.3.2021 13:00, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel již neprojevila další zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.