Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den,
v listopadu 2019 jsme si přes INVIA.CZ zarezervovali eurovíkend do Nizozemí v termínu 28.5-31.5.2020, který jsme v plné výši obratem i uhradili. Situace kolem koronaviru nás samozřejmě zaskočila a dne 25.3.2020 jsem tedy vznesla na INVIA.CZ dotaz jak to se zájezdem vypadá, vzhledem k tomu, že jsem dle smlouvy nesměla kontaktovat přímo pořadatele zájezdu. Do týdne se nám ozvala jejich pracovnice, která nám údajně přeposílala nabídku od pořadatele a jediná možnost - přesunout dovolenou na podzimní termín nebo kupon, protože zájezd je stále realizovatelný a odpověď očekává do 3 dnů. Bližší informace nám nesdělila, takže jsem jí na tuto skutečnost upozornila. Její jediná odpověď bylo zkopírování věty ze stránek CK a nutnost rozhodnout se opět do 3 dnů. V té době se již jednalo o Lex voucheru, který byl následně v půlce dubna schválen.Před rozhodnutím jsem se dotazovala, zda nám v případě nevyužití budou vráceny peníze bez stornopoplatku. Na to mi bylo odpovězeno, že každá cestovní kancelář si vystavuje svoje podmínky - nakonec jsem pod nátlakem souhlasila s tím, že jakmile nám bude kupon zaslán budu řešit dále. Takže 9.4. nám byl údajně vystaven jakýsi kupon, který do dnešního dne 27.5.2020 nemáme, nemáme ani žádné informace na jakou částku byl vystaven ani za jakých podmínek čerpání a případného zrušení a CA INVIA.CZ s námi komunikuje jen větami vydržte atd. Kontaktovala jsem i pořadatele zájezdu, který mezi řečí sdělil, že zájezd byl na začátku dubna zrušen, ale nikdo nás neinformoval, protože byla dohoda na kupon, takže jsme nebyli účastníky zájezdu. Žádné storno z jejich strany jsem neobdržela ani žádné potvrzení o vystavení kuponu. Od té doby obě strany jak pořadatele Radynacestu, s. r. o. i zprostředkovatele INVIA.CZ, a.s. úháním mailem, telefonicky a bezvýsledně. Poslední příslib byl před 14 dny.
INVIA.CZ + Rady na cestu - zájezd To nejlepší z Amsterdamu + ZAANSE SCHANS (letecky z Prahy) 28.5.-31.5.2020
Chceme, aby cestovní kancelář Radynacestu.cz a agentura INVIA.CZ vrátila peníze popř. nabídla odpovídající řešení, které ihned vyřídí.
|
Tweet |
Ze stížnosti vyplývá, že cestovní kancelář zrušila naplánovaný zájezd a 9.4.2020 údajně vystavila voucher. Tento voucher nebyl spotřebitelce do dne podání stížnosti doručen, dokonce jí k němu nebyly poskytnuty ani ty nejzákladnější informace.
Domníváme se, že jednání je možné kvalifikovat (optikou průměrného spotřebitele) jako faktické odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele dle ustanovení § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. K tomuto jednání podle našeho názoru došlo ve chvíli, kdy pořadatel spotřebitelce oznámil, že zájezd je z důvodu pandemie nemoci COVID-19 neuskutečnitelný a nabídl jí namísto vrácení peněžních prostředků dvě alternativy k řešení situace - poskytnutí voucheru, na základě kterého si může spotřebitelka libovolně vybrat jakýkoliv jiný zájezd, nebo změnu termínu stejného zájezdu, tzn. zájezdu do totožného místa k totožnému ubytovateli.
V takovém případě by spotřebitelka měla nárok na vrácení kupní ceny za zájezd, a to [dle prozatím platného zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu ("lex voucher")] ve formě voucheru. Skutečnost, že jednání neneslo označení "odstoupení od smlouvy o zájezdu" s ohledem na ustanovení § 555 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nehraje roli.
Pokud spotřebitelka doposud neobdržela voucher, na který má ze zákona nárok, doporučujeme jí, aby kontaktovala cestovní kancelář nejlépe doporučeně (s dodejkou), že na neprodleném vyřízení trvá. V případě, že se i tato žádost mine účinkem, může spotřebitelka přikročit k zaslání tzv. předžalobní výzvy dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.