Společnost


JB-software s.r.o.

Počet nahlášených stížností:2
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#42837Odmítnutí odstoupení od kupní smlouvy

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 26 dnů 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
02.06.2020, před 5 lety

Petr Hradil

Znění stížnosti

Dobrý den,
na e-shopu LYKE - RESPIRATOR (https://www.respirator.lyke.cz/) jsem pro Domácí hospic Vysočina, o.p.s. (Nové Město na Moravě) objednal a zaplatil respirátory. Zásilku jsem osobně vyzvedl ve výdejně Zásilkovny ve Žďáře nad Sázavou, kde bydlím. Doma jsem otevřel zásilku s respirátory, které byly zabaleny po 5ti kusech v průhledných plastových obalech. Bez rozbalení těchto plastových obalů jsem vyhodnotil, že respirátory jsou pro naši potřebu zcela nevyhovující.
Vyplnil jsem formulář pro odstoupení od smlouvy (viz příloha), vložil ho spolu s respirátory v nerozbalených obalech do krabice a ve lhůtě 14 dní od převzetí zásilky odeslal zpět prodejci.
Prodejce mi po přijetí vráceného zboží napsal e-mail s tímto zněním: "Bohužel nemůžeme přijmout respirátory na odstoupení od smlouvy z hygienických důvodů. Respirátory Vám zasíláme zpět. Omlouváme se ale v tuto chvíli (koronavirus) není možné respirátory přijmout. Děkujeme za pochopení"
Následovala moje odpověď: "Vaše zdůvodnění je naprosto nepřijatelné. Zboží jsme vám vrátili ve stejném stavu, jako jsme ho přijali, takže vámi uvedené hygienické důvody jsou naprosto nepatřičné a nesouhlasíme s nimi.
Žádáme vás, abyste částku ve výši 10019,- Kč převedli na náš účet 3364497349/0800 (uvedený na odstoupení od smlouvy) do 30.4.2020."
Prodejce peníze nevrátil a respirátory poslal zpět prostřednictvím PPL na naši adresu sídla hospice. Zásilku jsme odmítli převzít.
Poté, co prodejce obdržel nevyzvednutou zásilku, jsem od něho dostal e-mail: "Byl nám vrácen balíček se zamítnutým odstoupením od smlouvy jako nevyzvednutý zpět. Naše stanovisko je neměnné. Pokud s vyřízením nesouhlasíte máte si ho nechat posoudit u třetí strany. V okamžiku nevyzvednutí po Vás budeme žádat skladné a náklady spojené se znovu zasláním."
Následovala moje odpověď: "Zboží nám prosím do vyřešení platnosti či neplatnosti odstoupení od kupní smlouvy neposílejte zpět. I v případě, že by naše odstoupení od smlouvy dopadlo jako neplatné, nemáme o zboží zájem, je pro nás naprosto nepoužitelné. Děkuji.
Situaci řešíme souběžně s třetími stranami, o výsledku vás budeme informovat."
Je odstoupení od kupní smlouvy z důvodů uvedených prodejcem opravdu neplatné?
Děkuji za pomoc při řešení tohoto problému.
Petr Hradil


Produkt

Respirační maska KN95 (FFP2)


Požadované řešení

Prodejce akceptuje odstoupení od kupní smlouvy a vrátí zaplacenou částku za zboží ve výši 10019,- Kč na účet 3364497349/0800.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.7.2020 13:11, před 5 lety

Předně je třeba uvést, že příslušná úprava (tedy odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem a výjimky z tohoto práva; k tomu viz § 1829 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník) se aplikuje na vztahy spotřebitele a podnikatele. Za spotřebitele je považována výhradně fyzická osoba. Pokud tedy kupující vystupoval ve vztahu jako fyzická osoba, je tato úprava aplikovatelná - z této pozice stížnost budeme dále komentovat. Pokud však kupující vystupoval jako zástupce/zmocněnec o. p. s., nejedná se o vztah spotřebitele a podnikatele, neboť kupující je právnická osoba.

Výjimka z práva na odstoupení uvedená v ustanovení § 1837 písm. g) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, výslovně stanoví, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit. Směrnice 2011/83/EU je v tomto ohledu ještě přísnější, když v originálním znění má na mysli obal zapečetěný. V rámci eurokonformního výkladu je proto třeba toto ustanovení vykládat restriktivně. Nicméně ze stížnosti vyplývá, že spotřebitel zboží z obalu vůbec nevyňal (je proto do jisté míry zbytečné zabývat se tím, zda šlo opravdu uzavřený obal ve smyslu směrnice 2011/83/EU či nikoli).

Nebylo-li zboží vyňato, nemůže být výjimka aplikována. Nemůže-li být výjimka aplikována, platí obecné pravidlo uvedené v § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. To znamená, že spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě čtrnácti dnů, která začíná běžet ode dne převzetí zboží.

V návaznosti na to má prodávající povinnost spotřebiteli dle ustanovení § 1832 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vydat spotřebiteli.

Pokud bude podnikatel nadále v prodlení, doporučujeme spotřebiteli, aby mu zaslal tzv. předžalobní výzvu dle ustanovení § ustanovení 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, a vyzval ho k plnění ve lhůtě, která nesmí být kratší než 7 dnů před případným podáním žaloby k soudu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Závěrem znovu připomínáme, že výše uvedené platí pro případ, že se jednalo o vztah spotřebitele a podnikatele. V opačném případě není možné od smlouvy tímto způsobem vůbec odstoupit, ale je nutné uplatnit případně práva z vadného plnění, pochopitelně jsou-li na zboží vady.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.9.2020 21:04, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.