Počet nahlášených stížností: | 371 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 2 |
Dne 1. 6. 2020 jsem si na prodejně v Brně vyzvedla na eshopu objednaný kulmofén. Hned po příchodu domů jsem samozřejmě otevřela krabici a zboží zkontrolovala a prohlédla. Zboží jsem nepoužila. Vzhledem k tomu, že jsem nebyla se zbožím spokojená (objednala jsem omylem jiný typ, ale to není podstatné, jelikož vrátit zboží jde i bez udání důvodu) ještě tentýž den jsem kontaktovala klientské centrum s tím, že bych chtěla uplatnit své právo vrátit zboží ve 14 denní lhůtě a zároveň jsem si objednala u stejné společnosti jiný typ kulmofénu (dražší). Zároveň jsem se dotazovala, zda je možné vrátit zakoupený výrobek na té stejné prodejně, kde si budu vyzvedávat nový výrobek. Pracovnice klientského centra mi sdělila, že rozbalený výrobek vrátit nelze.
Na to jsem však namítala, že jsem přesvědčená, že zákon umožňuje vrátit i zboží rozbalené. Kulmofén jsem nepoužila, jen otevřela krabici a zkontrolovala obsah. Zákazník jako spotřebitel má plné právo si na eshopu objednané zboží zkontrolovat a ověřit si jeho stav. Což s sebou nutně nese rozbalení krabice, jelikož se vše dodává zabalené. To však zákazníka nezbavuje možnosti zboží vrátit. Zároveň mám za to, že nelze argumentovat ani hygienickými důvody, jak uvedla pracovnice, jelikož § 1837 písm. g) občanského zákoníku je výjimkou z obecného pravidla a mělo by se vykládat restriktivně a využívat jen ve výjimečných případech. Zboží vybalené ze speciálního hygienického obalu není možné odmítnout vrátit pouze z důvodu, že bylo pouze vybaleno, ale musí pro to existovat skutečné hygienické důvody. Odmítnout vrátit takové zboží proto prodejce může jen ve výjimečných případech. Vybalený fén tato kritéria nesplňuje (nad to se domnívám, že ani klasická krabice a igelitový pytlík, ve kterém je fén obalen, není hygienickým obalem).
Domnívám se, že můj názor potvrzuje i komentář k tomuto zákonnému ustanovení, cituji: "Výjimka podle § 1837 písm. g) dopadá pouze na zboží, které je z hygienických a zdravotních důvodů zabaleno. Pouhá skutečnost, že zboží je zabaleno a spotřebitelem rozbaleno, možnost odstoupení od smlouvy podle tohoto ustanovení nevylučuje. V praxi se může jednat o obvazy, jednorázové injekční stříkačky, hygienické potřeby." Pokud bych si v elektru objednala např. zubní kartáček či jinou věc osobní hygieny, špuntová sluchátka a pod. chápala bych postup prodejce. U fénu vytaženého z krabice s tímto postupem hrubě nesouhlasím a postup dle § 1873, respektive bodu 7.6. obchodních podmínek prodejce se dle mého názoru neuplatní.
Navíc jsem na e-shopu okay elektra našla v nabídce také rozbalené fény a další obdobné zboží, které momentálně prodejce nabízí, a to pouze s upozorněním, že "zboží je ve funkčním stavu s plnou zárukou. Pouze rozbaleno a vyzkoušeno. Nemusí být v originálním obalu."
Z tohoto důvodu se domnívám, že mi prodejce bez zákonného důvodu brání využít mého práva na vrácení zboží v zákonné lhůtě a bezdůvodně argumentuje hygienickými důvody, aniž by byly k takové argumentaci naplněny podmínky.
Kulmofén rowenta typ AS7051
Umožnění vrácení výrobku, tedy odstoupení od KS v zákonné lhůtě a vrácení kupní ceny.
|
Tweet |
V našem vyjádření se ztotožňujeme s ve stížnosti uvedenými závěry, které učinila spotřebitelka, a tímto na ně odkazujeme.
K tomuto vyjádření dodáváme, že pouhá skutečnost, že zboží je zabaleno a spotřebitelem rozbaleno, možnost odstoupení od smlouvy nevylučuje. Pokud je pak zboží nezabalené, těžko zde mohou být hygienické důvody bránící vrácení. Odborná literatura jako příklady uvádí obvazy, jednorázové injekční stříkačky, hygienické potřeby (ty správně citovala i spotřebitelka). Kulma podle našeho názoru není zbožím, které je možné podřadit pod ustanovení § 1837 písm. g) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Restriktivní výklad, který spotřebitelka správně zmiňuje, se opírá o judikaturu Ústavního soudu, který dovodil, že je-li přípustný dvojí výklad zákonného ustanovení, má přednost výklad, který je ve prospěch spotřebitele. Dále je možné vyjít i ze znění čl. 16 písm. e) směrnice 2011/83/EU, která hovoří o zapečetěném obalu, přičemž česká úprava hovoří o obalu uzavřeném. To není totéž, cílem směrnice je pečetí upozornit spotřebitele na ztrátu práv. Českou úpravu je tedy nutné vykládat právě tímto směrem, tedy restriktivně.
V případě, že společnost nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky ve lhůtě 14 dnů od odstoupení od smlouvy, resp. od chvíle, kdy spotřebitel zboží společnosti vrátil zpět, ocitá se společnost v prodlení. Navíc nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., vydat spotřebiteli.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.