Počet nahlášených stížností: | 23 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Podávám tímto stížnost na firmu DREAMHOUSE.cz, se sídlem v Plzni. Šijí na zakázku svatební šaty a doplňky. Na webu inzerují dodací dobu 60 dní, případné prodloužení dodací doby mají, dle jejich obchodních podmínek, dát zákazníkovi na vědomí. Já jsem čekala na dodání krajkového body pro dceru více než 100 dní bez jakéhokoli upozorněni či omluvy ze strany firmy DreamHouse.cz! Platba proběhla dne 9.3.2020 590,- Kč. Došla mi trpělivost a požádala jsem o odstoupení od smlouvy a vrácení celé částky pro nedodržení obchodních podmínek v tom smyslu, že nesdělili prodloužení dodací lhůty. Výsledek je ten, že mi po velmi arogantní e-mailové komunikaci poslali zpět 20% ze zaplacené částky, to je 178,- Kč. Telefonický kontakt pro jistotu nikde neuvádějí.
Body k tylové sukni - číslo produktu 9991478
Požaduji vrácení celé částky, neboť nebyla dodržená dodací doba.
|
Tweet |
Jelikož z obsahu stížnosti zcela jasně nevyplývá, zda se v řešené věci jednalo o koupi zboží či o smlouvu o dílo, budeme dále v textu pro zjednodušení pro označení nejen prodávajícího (kupní smlouva), ale i zhotovitele (smlouva o dílo), používat označení "prodávající".
Prodávající má povinnost dodat zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen splnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok odstoupit od smlouvy dle ustanovení § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a žádat vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitel prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupil.
Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (doručeně, nejlépe s dodejkou). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle ustanovení § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Už samotné ustanovení obchodních podmínek, které umožňuje podnikateli v podstatě svévolně natahovat dobu dodání je podle našeho názoru na hraně zákona, neboť by ho bylo pravděpodobně možné posoudit jako zakázané ujednání ve smyslu § 1813 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. jako nepřiměřené ujednání ve smyslu § 1815 téhož zákona.
I kdybychom připustili platnost a přiměřenost takového ustanovení obchodních podmínek, v řešené věci se společnosti i tak podle těchto podmínek nezachovala. To znamená, že měla bez dalšího dodat zboží do 60 dnů, což se nestalo. Den, který následoval po 60. dnu lhůty, byl prvním dnem prodlení společnost. K prodlení společnosti a postupu spotřebitele viz výše.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Podnikatelka byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.