Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Přes společnost Invia jsme si zakoupili v termínu 27.06.2020 - 05.07.2020 zájezd fy ČEDOK do Chorvatska, Kvarner, Baška a uhradili zálohu 4500kč dne 25.1.2020.
Další doplatek měl být 31.03.2020 a další 28.5.2020 až do výše 49652 korun.
Po vypuknutí nouzového stavu a informci, že zájezdy s odjezdem do konce června 2020 se neuskuteční jsme požádali o storno.
Společnost Invia toto potbrdila a požadovala doplacení alespoň pojištění zájezdu, což jsme učinili.
Rovněž nám byl nabídnut pracovníke Invie Ostrava voucher v hodnotě 110% toho co jsme již zaplatili.
To jsme přijali a považovali za vyřízené. Od 28.5.2020 nás místo voucheru začala Invia obesílat emaily, typu máme pro Vás výborné zprávy můžete doplatit cca 19 tisíc. Tyto dopisy jsou asertivní fotmulovány direktivnim tonem, jako by Invia byla nadřazena klientům a nikoli služebná organizace, která uslužbě poskytuje služby klientům.
Určitě s malým dítětem 20 měsíců nechceme vyjet letos do Chorvatska a na tuto skutečnost jsme upozrnili včetně vladniho nařázení o vrácení peněz u zájezdů do konce srpna 2020 pokud se jedná o matku na rodičovské dovolené.
Nasledoval telefonát z Invia ve smyslu, že jejich kolega se spletl, když nám písemně přislibil voucher ve výši 110 procent a máme doplatit zájezd, nebo podepsat dlužní úpis. Opět formulováno stylem nařízení.
Dnes dokonce poslali z Invie email ve znění:
Rozhodnutí vlády, které umožňuje po 15.6.2020 cestování mezi Českou republikou a Chorvatskem bez omezení a bez nutnosti povinných testů na Covid 19 nebo 14denní karantény po návratu do ČR , nám umožňuje realizovat všechny zájezdy do Chorvatska po 18.6.2020.
Jsem vysokoškolský učitel a díky karantény nám posunuli státní závěrečné zkoušky z přelomu května a června na přelom června a července. Zaměstnavatel mne tedy neumožní v te době dovolenou. Partnerka je na rodičovské dovolené a nechceme nyní s malým dítětem riskovat cestu do Chorvatska.
Toto jsme oznámili i Invii Ostrava včetně vydaného nařízení o zrušení zájezdů do konce srpna 2020 a toho, že jako rodina s jedním členem na rodičovské dovolené máme nárok na vrácení částky misto voucheru.
Přesto stresují parnerku neustalým nátlakem na doplacení dovolené, nebo podpisu splátkového kalendáře. Prosím o radu jak se zbavit tohoto obtěžujícího agresivního spamu z Invia Ostrava a vrácení pěněz, nebo poskytnutí voucheru ve výši již zaplacené sumy. Nechceme sponzorovat Invii a nic platit.
#6943344 Invia Ostrava a prodej zájezdu v termínu 27.06.2020 - 05.07.2020 zájezd fy ČEDOK do Chorvatska, Kvarner, Baška
Poskytnutí voucheru ve výši uhrazené částky, nebo storno zájezdu bez doplaků, když zato, že se zaměstnanec Invie spletl mylně nás informoval nemužeme. Zájezd objednala žena na rodičovské dovolené a podle nařízení vlady je možnost místo voucheru dostat zpět i peníze u zájezdů do konce srpna 2020, včetně Chorvatska.
|
Tweet |
V řešené věci velmi záleží na tom, jak probíhala komunikace mezi stranami, resp. jak bylo formulováno přislíbení voucheru. Mohly nastat zásadně dvě situace (přičemž ze stížnosti vyplývá, že šlo patrně o možnost první):
1) spotřebitel byl ujištěn, že dostane namísto zájezdu voucher, přičemž vystavení voucheru nebylo navázáno na žádnou další podmínku.
Toto jednání společnosti je podle našeho názoru možno vyložit tak, že se optikou průměrného spotřebitele jedná o faktické odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele dle ustanovení § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. V takovém případě by spotřebitel měl obecně nárok na vrácení kupní ceny za zájezd, a to (dle prozatím platného vnitrostátního právního předpisu) ve formě voucheru. Skutečnost, že jednání neneslo označení "odstoupení od smlouvy o zájezdu" s ohledem na ustanovení § 555 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nehraje roli. V situaci popsané ve stížnosti se však navíc jedná o matku čerpající mateřskou dovolenou. Tato osoba je zařazena zákonem č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu ("lex voucher"), do skupin zvlášť ohrožených spotřebitelů a má nárok na vrácení částky ve formě peněžních prostředků.
Domníváme se, že došlo-li k faktickému odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele, zaniká v den odstoupení závazek, což má za účinek, že spolu s ním zaniká i povinnost doplatit doposud neuhrazenou částku.
Argument, že se zaměstnanec spletl, je zcela irelevantní. Jednání zaměstnance, který jedná jménem podnikatele/svého zaměstnavatele, tohoto podnikatele, nejde-li o zjevný exces, zavazuje. Základním principem smluvního práva je zásada pacta sund servanda (smlouvy mají být plněny a daný slib zavazuje). Podnikatel by měl, i prostřednictvím svých zaměstnanců, jednat s náležitou péčí a profesionalitou, přičemž obdobná selhání nelze přičíst k tíži spotřebitele.
2) spotřebitel byl ujištěn, že dostane namísto zájezdu voucher, přičemž vystavení voucheru bylo navázáno na další podmínku, která mohla znít kupř. "v případě trvajícího nouzového stavu v místě pobytu", "v případě trvající nemožnosti vycestovat" atp.
Toto jednání není podle našeho názoru možné, a to ani za použití optiky průměrného spotřebitele, možné vyložit jako faktické odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele. V takovém případě má spotřebitel v případě, že se nechce zájezdu účastnit, možnost odstoupit od smlouvy o zájezdu. Není-li objektivně prokazatelné, že v místě pobytu přetrvávají mimořádné a nevyhnutelné okolnosti (např. oblast je pro turisty uzavřena), není ani možné odstoupit z tohoto důvodu od smlouvy o zájezdu. To má mj. za následek, že spotřebitel, chce-li odstoupit od smlouvy o zájezdu, se nevyhne placení odstupného ("storno poplatků"). Tyto závěry plynou z ustanovení § 2534 a § 2533 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Storno poplatky jsou hrazeny ve výši, která je smluvena mezi stranami, zpravidla je obsažena v obchodních podmínkách společnosti a za všech okolností podléhá navíc i kritériu přiměřenosti.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.