Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, v eshopu Atexkom.cz jsem si nedávno objednal produkt "stínící tkanina na plot - Totaltex 95% (2ks)".
Výrobek mi eshop dodal v pořádku a použil jsem ho. Následně jsem zjistil, že potřebuji ještě 1ks tohoto výrobku a objednal jsem ho opakovaně. Eshop mi dodal zboží, které vypadalo identicky, a až po namontování části tkaniny na plot jsem zjistil, že se jedná o jiný výrobek, s daleko nižší hustotou stínění, než jsem si objednal, a také poprvé obdržel. Eshop mi napsal, že došlo k chybě skladníka a vrátí mi pouze rozdíl v ceně zboží, protože jsem zboží rozbalil a částěčně použil.
Rozumím, že z mé strany došlo k rozbalení výrobku, ale oba produkty jsou prakticky totožné a nelze je rozeznat na první pohled. Pro doložení zasílám foto instalace, zaslané faktury s jiným výrobkem a také roztrženého letáčku z výrobku, který jsem rozbalil. Chci po eshopu zaslání správného výrobku, který jsem si objednal. Eshop to nechce uznat a nabízí mi pouze zaplacení rozdílu v ceně.
Děkuji za posouzení a zaslání mých možností.
S pozdravem
Ing. Jiří Dobeš
Obednané zboží: Síť tkaná stínící TOTALTEX 95% 1.5x10m PH ZE 150g/m2 (572225)
Požaduji dodat objednané zboží dle vystavené faktury i zaslané objednávky. Chybu ať nese skladník (eshop) a ne zákazník.
|
Tweet |
1) Pokud spotřebitel po zjištění, že došlo k záměně výrobků, požadoval vrácení kupní ceny, platí následující:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Dle ustanovení § 555 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že právní jednání se posuzuje podle svého obsahu. To mj. znamená, že pokud ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží spotřebitel kontaktoval podnikatele s tím, že mu bylo dodáno vadné (jiné) zboží, a že požaduje vrácení kupní ceny, má podnikatel povinnost mu dle ustanovení § 1832 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli.
V řešené věci není rozhodné, zda bylo explicitně uvedeno, že spotřebitel od smlouvy odstupuje, což vyplývá z výše zmíněného ustanovení § 555 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
2) Pokud spotřebitel po zjištění, že došlo k záměně výrobků, zboží reklamoval, platí následující:
Pokud věc nemá deklarované nebo sjednané vlastnosti, může kupující v rámci uplatněné reklamace požadovat dle § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, primárně dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud je ale možné věc jednoduše opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného odkladu, mají tyto způsoby vyřízení reklamace přednost. Jestliže není možná ani jedna z uvedených variant, má kupující právo od smlouvy odstoupit. V případě odstoupení od smlouvy se dle § 2004 odst. 1 občanského zákoníku závazek zrušuje od počátku. Tzn., že strany si musejí vrátit to, čím původně plnily.
V řešené věci není dostačujícím řešením reklamace způsob, který byl podnikatelem zvolen. Sleva z kupní ceny je nárokem, který může být uplatněn v hierarchii nároků až tehdy, pokud nebylo zvoleno jiné východisko, a navíc vždy na žádost spotřebitele (srov. znění § 2169 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Pokud tedy spotřebitel zboží reklamoval a výslovně neuvedl, že si přeje výrobek ponechat a vrátit rozdíl v kupní ceně, má podnikatel zásadně 30 dnů na to, aby reklamaci řádně vyřídil (jiným způsobem). Nebude-li spotřebiteli vyhověno, tj. nebude mu dodáno jím objednané zboží (či výrobek jinak uveden do stavu, aby odpovídal objednávce), může od smlouvy odstoupit. K účinkům odstoupení viz výše.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.