Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den,
měla jsem v úmyslu (15.6.2020) zrušit zájezd na září tohoto roku (s odletem 4.9.) pro 4 osoby. Z Invie mi bylo sděleno, že “výše skutečných nákladů” je ve výši 18 490 Kč/osobu, což je téměř 100% původní cena zájezdu (původní cena 18 729 Kč/osoba). Přijde mi, že CK jen zneužívají altuální situace a kompenzují si tak ušlé ztráty. Je ovšem možnost se tomuto nějak bránit bez toho, abych se soudila o skutečnou výši storno poplatku?
Děkuji
Zájezd do Řecka pro 4 osoby (letecký)
Nižší a rozumnější storno poplatek.
|
Tweet |
Dle ustanovení § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má spotřebitel právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd. V řešené věci je odstoupení od smlouvy o zájezdu učiněno spotřebitelem více než 2 a půl měsíce před plánovaným uskutečněním tohoto zájezdu. Z tohoto důvodu není možné chápat toto odstoupení jako odstoupení učiněné z důvodu nevyhnutelné nebo mimořádné okolnosti, neboť 2 a půl měsíce dopředu zkrátka není možné predikovat, že v místě bude mimořádná a nevyhnutelná okolnost. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že spotřebiteli je zachováno právo odstoupit od smlouvy o zájezdu, nicméně pořadatel má právo na účtování odstupného/storno poplatků.
Výše storno poplatků musí být vždy přiměřená a má zásadně odpovídat nákladům, které cestovní kancelář již v souvislosti s rušeným zájezdem vynaložila, přičemž není možná jejich návratnost. Výši storno poplatků upravují v případě společnosti Invia.cz, a.s. obchodní podmínky. V těch je v bodě 6.2 uvedeno, že v případě odstoupení od smlouvy do 65. dne před realizací zájezdu spotřebitel hradí ve formě odstupného skutečně vzniklé náklady, nejméně však 10 % z celkové ceny zájezdu. Podmínky dostupné z: https://www.invia.cz/obchodni-podminky/.
Je-li účtované odstupné téměř 100 %, jak uvádí spotřebitel ve stížnosti, doporučujeme mu po cestovní kanceláři požadovat vyúčtování jím uhrazených nákladů, neboť pouze tak může spotřebitel zkontrolovat, zda v jeho případě bylo odstupné vypočítáno přiměřeně. Tento požadavek je zcela jistě racionálně odůvodnitelný a cestovní kancelář ho nemá v zásadě důvod nesplnit. V situaci popsané ve stížnosti je výše odstupného s ohledem na obvykle účtované odstupné v těchto případech nestandardní.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.