Počet nahlášených stížností: | 432 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 4 |
Zboží (OBJEDNÁVKA Č. 2020046046, 10 ks roušek Kód produktu: 15061) bylo objednáno 18.3.2020 a ihned zaplaceno kartou na www.vsevakci.cz.
Po mnoha urgencích včetně naléhavých žádostí o vrácení peněz bylo "zboží" (pochybnost, zda se jedná o objednané zboží, neboť byly doručeny obyčejné roušky, které se rozdávají zdarma) vhozeno dne 17.6.2020 do schránky (žádné potvrzení, žádný podpis).
Po mé žádosti o vrácení zaplacené částky požadují v rámci reklamačního řízení zaslat toto pochybné zboží zpět na mé náklady.
Prosím o vaši pomoc s vrácením zaplacené částky. Pokud požadují zboží vrátit (což mi připadá jako naprosto nesmyslné) jedině na jejich náklady.
Zaslal jsem jim 8 emailů s žádostí o urychlené vyřešení
Prosím o vaši pomoc s vrácením zaplacené částky. Pokud požadují zboží vrátit (což mi připadá jako naprosto nesmyslné) jedině na jejich náklady.
Omluvu považuji za základní projev slušnosti.
|
Tweet |
Prodávající má povinnost dodat zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen splnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok odstoupit od smlouvy dle ustanovení § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a žádat vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitel prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupil. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Pokud tedy spotřebitel vyzval prodávajícího k vrácení peněžních prostředků z důvodu nedodání zboží ve sjednaném termínu, je to s ohledem na § 555 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, možné považovat za odstoupení od smlouvy z důvodu prodlení (domníváme se že několika týdenního) na straně prodávajícího. Po tomto odstoupení od smlouvy měl podnikatel vrátit spotřebiteli peněžní prostředky, nikoliv mu zasílat zboží. Takto zaslané zboží lze podle našeho názoru již považovat za neobjednané plnění, neboť prodávajícímu bylo spotřebitelem jasně sděleno, že spotřebitel odstupuje od smlouvy. Rovněž ovšem záleží na tom, s jakým předstihem před dodáním zboží k odstoupení došlo.
Pokud však spotřebitel neodstoupil od smlouvy (resp. se o to nepokusil) ještě před dodáním zboží, má možnost odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky i prostřednictvím ustanovení § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a to ve lhůtě 14 dnů od převzetí i bez udání důvodu. Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal. Na druhé straně spotřebitel je povinen vrátit podnikateli zboží, a to na své náklady.
Pokud tato lhůta již pominula, může spotřebitel v případě, kdy zboží neodpovídá objednávce, uplatnit práva z vadného plnění v rámci reklamace. Náklady na dopravu nese sice zprvu spotřebitel, může je však požadovat jako účelně vynaložené náklady, kterému má prodávající v případě, že reklamaci uznává, povinnost vrátit. Prodávající má dle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se prodávající se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozsudku Nejvyššího soudu ČR spis. zn. 33 Cdo 3228/2009 ze dne 27. 7. 2011 vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající nevyřídí reklamaci ve stanovené době (30 dnů nebo individuálně sjednaná doba), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Prodávající má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.